درمان آرتروز و ساییدگی مفصل زانو بدون جراحی با حرکات اصلاحی و طب فیزیکی

Woman tenderly massaging her painful knee

زانو یک مفصل انعطاف‌پذیر و تحمل‌کننده‌ی وزن است که مستعد فرسایش بوده و بنابراین احتمال مبتلا شدن به آرتروز زیاد می‌باشد. غضروف موجود در مفصل زانوی دارای آرتروز، ضخیم، آسیب‌دیده و یا از بین رفته است. غضروف آسیب‌دیده خود منبع درد یا سایر علائم نمی‌باشد. به جای آن، غضروف آسیب‌دیده یا از بین رفته موجب اصطکاک بین استخوان‌ها و دیگر مشکلات زانو می‌شود، که به نوبه‌ی خود سبب درد زانو و علائم مربوطه می‌شود.

امروزه روش‌های درمانی بدون جراحی متعدی برای آرتروز رانو وجود دارد. این روش‌ها دارای مزایای بی‌خطر بودن و عدم نیاز به دوره‌ی نقاهت در مقایسه با روش‌های جراحی هستند. دکتر سعیدی، متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی از روش‌های تشخیصی مختلفی برای تعیین نوع آرتروز زانو استفاده می‌نماید و بر اساس وضعیت بیمار، روش‌های درمان بدون جراحی متنوعی را تجویز می‌کند، از جمله:

• کایروپراکتیک
  • طب سوزنی
  • اوزون درمانی
  • تزریق استروئید

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره‌ی هر یک از روش‌های درمانی ذکر شده یا تعیین قرار ملاقات با دکتر سعیدی با ما تماس بگیرید.

آناتومی مفصل زانو

التهاب مفصل زانو غالباً با تخریب غضروف بین استخوان ران و ساق پا آغاز می‌شود. با بروز التهاب مفاصل، استخوان‌های ران و ساق پا در محل مفصل زانو به هم ساییده می‌شوند. کشکک زانو (کاسه زانو) نیز ممکن است غضروف خود را از دست بدهد.

انواع آرتریت (التهاب مفصل) زانو

آرتروز زانو

این نوع متداول از آرتریت زانو معمولاً در یک یا هر دو مفصل زانو رخ می‌دهد. علامت این بیماری تخریب غضروف مفصلی که استخوان ساق پا، استخوان ران و کشکک زانو را در محل مفصل زانو پوشش می‌دهد و از آنها حفاظت می‌کند، است. جریان خون یا رشته‌های عصبی در غضروف وجود ندارد، بنابراین احتمال آسیب دیدن غضروف مفصلی بدون هیچ دردی وجود دارد. هرچند زمانی که غضروف تخریب‌شده موجب ساییده شدن استخوان بر روی استخوان شده یا سبب تضعیف عملکرد مفصل به طریق دیگری می‌گردد، شخص متحمل درد می‌شود.

التهاب مفصل زانو پس از تروما

این نوع از التهاب مفصل پس از یک ضربه یا آسیب به زانو از جمله شکستگی استخوان، پارگی منیسک یا آسیب رباط ایحاد می‌گردد. در نتیجه‌ی آسیب، سلول‌های غضروف به تدریج تخریب می‌شوند. این حالت معمولاً در طول یک دوره‌ی زمانی طولانی مدت حادث شده و شامل علائمی مشابه آرتروز زانو می‌باشد.

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستم ایمنی بدن است که در ابتدا در افراد بین 20 تا 50 ساله بروز پیدا می‌کند؛ این بیماری می‌تواند موجب درد زانو شود. روماتیسم مفصلی زمانی ایجاد می‌شود که گلبول‌های سفید خون که بطور طبیعی از بدن در برابر عفونت، باکتری و ویروس محافظت می‌کنند، شروع به تخریب پوشش سینوویال مفصل می‌کنند. افرادی که از روماتیسم مفصلی زانو رنج می‌برند، معمولاً آن را بصورت متقارن در هر دو زانو حس کرده و علائمی در دستان و مچ دستان خود نیز دارند.

علائم و نشانه‌ها

یکی از علائم اصلی در اشخاص مبتلا با آرتریت زانو درد در مفضل زانو است. این درد ممکن است دارای یک الگوی خاص باشد، برای مثال:

• درد زانویی که می‌آید و می‌رود.
  • درد همراه با برخی فعالیت‌های خاص، از جمله خم شدن، زانو زدن، چمباتمه نشستن یا بالا رفتن از پله
  • درد و سفتی زانو که بعد از عدم فعالیت یا استراحت طولانی مدت بدتر می‌شود، برای نمونه بلند شدن از تخت در هنگام صبح

علت‌ها و دلایل

هیچکس علت دقیق التهاب مفصل زانو را نمی‌داند، اما اکثر افرادی که دچار این بیماری هستند حداقل یکی از خصوصیات زیر را دارند:

• سن بالا
  • اضافه وزن زیاد
  • ترومای مفصل
  • سابقه‌ی خانوادگی
  • فشار بر مفصل و مصدومیت مزمن
  • جنسیت- زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا به آرتروز زانو را دارند.

تشخیص

در حالی که هیچ آزمایشی به تنهایی نمی‌تواند بطور قطع آرتروز زانو را تشخیص دهد، پزشکان از یک روش جامع استفاده می‌کنند که عبارت است از:

• مصاحبه با بیمار: پزشک از بیمار درباره‌ی سابقه‌ی خانوادگی سوالاتی می‌پرسد و از وی می‌خواهد که نحوه‌ی شروع علائم در زانو، الگوی درد و تورم زانو و چگونگی تاثیر علائم بر نحوه‌ی زندگی خود را شرح دهد.
  • معاینه جسمی: پزشک بصورت فیزیکی زانوی بیمار را معاینه می‌کند، نشانه‌های تورم، نقاط درد، سفتی و دامنه‌ی حرکتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • انجام آزمایشاتی مانند اولتراسوند، اشعه ایکس، MRI و تست‌های آزمایشگاهی.

درمان فیزیوتراپی

ما استفاده از فیزیوتراپی را به عنوان روشی بدون جراحی برای درمان هر نوع التهاب مفصل و درمان آرتروز پا پیشنهاد خواهیم کرد. فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های درمانی مختلف از جمله طب سوزنی، ماساژ درمانی، کایروپراکتیک، ورزش‌های زانو و تزریق‌های مختلف مانند اوزون به کاهش درد، سفتی و خشکی زانو و التهاب ناشی از آرتروز زانو کمک می‌کند.

اوزون درمانی

تزریق اوزون به زانو می‌تواند درد را تسکین داده و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز زانو افزایش دهد. اوزون درمانی زانو درد سبب مهار پروستاگلاندین‌ها و سایتوکاین‌ها شده و با افزایش میزان گلیکولیز گلبول قرمز خون موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌گردد. این امر منجر به افزایش مقدار اکسیژن آزاد شده به ناحیه‌ی مورد نظر و افزایش سرعت بهبودی می‌شود.

طب سوزنی

نقاط طب سوزنی برای متعادل کردن گردش انرژی تحریک می‌شوند، که موجب تاثیر بر سلامت کل زانو و افزایش قابلیت بهبودی طبیعی مفصل می‌گردد. این روش به عنوان یک سیستم سلامتی کارا شهرت پیدا کرده است. بیشتر بیماری‌های زانو را می‌توان بدون هیچگونه عوارض جانبی که غالباً در اثر داروهای شیمیایی ایجاد می‌شوند، ترمیم کرده و بهبود داد. همچنین به عنوان یک مراقبت پزشکی پیشگیرانه، بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی خود از طب سوزنی استفاده می‌کنند.

کایروپراکتیک (درمان دستی)

یک کایروپراکتور (درمانگر دستی) زانو می‌تواند با انجام روش‌های درمانی موثر و بی‌خطر به تسکین دردهای عضلانی و سختی حرکت کمک کند. ممکن است پیش از درمان، انجام آزمایش اشعه ایکس ضروری باشد تا یک تصویر کلی از وضعیت آرتریت زانو در اختیار درمانگر قرار بگیرد. اما مساله‌ی مهم این است که شما باید به یک متخصص مورد اعتماد که تجربه کافی در این زمینه دارد، مراجعه نمایید.

مگنت‌تراپی

جای تعجب نیست که مگنت‌تراپی در کاهش درد و ناتوانی بیماران مبتلا به آرتریت زانو از طریق ایجاد یک میدان پالسی با فرکانس پایین، مفید می‌باشد.

تزریق‌ها

دو نوع اصلی از تزریق‌ها برای آرتریت زانو وجود دارد. اولین نوع مجموعه‌ای از تزریق‌های اسید هیالورونیک است. اسید هیالورونیک ماده‌ای است که هدف آن بازیابی مایع از دست رفته در مفصل می‌باشد. نوع دیگر تزریق کورتیکواستروئید است. استروئیدها داروهای ضد التهاب بسیار قوی هستند. درد ناشی از آرتروز معمولاً به علت التهاب است. با کاهش التهاب از طریق استروئیدهایی که مستقیماً در محل التهاب تزریق می‌شوند، درد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

ورزش‌های زانو

ورزش‌های کششی و تقویتی و تمرینات هوازی کم‌فشار می‌توانند مزایای متعددی داشته باشند، از جمله:

• کاهش درد
  • افزایش دامنه و عملکرد حرکتی
  • کمک به سلامت غضروف
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به حفظ عملکرد

هرچند باید توجه داشت که این ورزش‌ها را نباید بدون مشورت با یک متخصص انجام داد، در غیر این صورت منجر به وضعیت بدتری خواهد شد. در اینجا نمونه‌هایی از این ورزش‌ها ارائه می‌شود:

بالا بردن پا (در حالت خوابیده): کاملاً صاف بر روی کمر روی زمین دراز کشیده و دستان را در دو طرف بدن خود قرار دهید و انگشتان پا به سمت بالا باشد. پاهای خود را صاف نگه داشته و عضلات پای خود را سفت کنید و به آرامی بالا ببرید.

کشش همسترینگ (خوابیده): روی زمین دراز بکشید و هر دو پای خود را خم کنید. به آرامی یک پا را در همان حالت خمیده بلند کنید، و زانوی خود را سمت قفسه سینه بکشید.

اسکات نیمه: پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، دستان خود را به سمت جلوی خود بکشید و به آرامی زانوهای خو را تا وضعیت نیمه نشسته خم کنید.

حرکت دیپ روی یک پا: بین دو صندلی بایستید، برای تعادل به آنها تکیه کنید، یک پا را در جلوی خود بالا بیاورید. به آرامی پای دیگر را خم کنید و کمی بدن خود را پایین بیاورید.

کشش پا: روی زمین بنشینید و هر دو پای خود را به سمت بیرون صاف کنید. خود را با قرار دادن دستان در دو طرف بدن ثابت کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. به آرامی یک زانو را خم کنید تا زمانی که احساس کشش در آن کردید اما نه تا زمانی که دردناک شد.