درمان پارگی و آسیب تاندون زانو بدون جراحی

20

التهاب تاندون زانو (پاتلا) (که تاندونیت زانو نیز نامیده می‌شود) یک آسیب در اثر استفاده‌ی مفرط است که بر زانوی شما تاثیر می‌گذارد. این حالت در نتیجه‌ی فشار بیش از حد بر روی تاندون پاتلا ایجاد می‌شود. نام متداول این بیماری زانوی دوندگان می‌باشد.

دلایل متعددی برای درد جلوی زانو وجود دارد. تاندونیت زانو یکی از شرایط بالقوه است. تشخیص صحیح بسیار حیاتی است زیرا درمان می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای متغیر باشد.

دکتر سعیدی متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی گروهی از متخصصین بسیار ماهر را در اختیار دارد که می‌توانند به سرعت آسیب زانوی شما را ارزیابی کرده و تشخیص دهند. با تایید شدن آسیب، متخصصین از مدیریت صحیح آسیب، توان‌بخشی جسمانی و طیف وسیعی از درمان‌های غیر جراحی اطمینان حاصل می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به ورزش بازگردید.

گزینه‌های درمانی ما متغیر بوده و عبارتند از:

ورزش‌های جسمانی مناسب برای شما

  • تزریقات
  • کایروپراکتیک
  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • درمان با امواج شوک

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش‌های درمانی ما یا یافتن یک متخصص مجرب برای مشکل خود می‌توانید با شماره 02166518245 با ما تماس حاصل نمایید و یک وقت ملاقات تنظیم کنید.

آناتومی زانو


تاندون زانو در پایین تاندون کشکک (کاسه‌ی زانو) قرار دارد. این تاندون ناحیه‌ی کشکک و برجستگی تیبیا در درشت‌نی (استخوان قلم پا) را به هم متصل می‌کند. نقش تاندون زانو انتقال نیروی عضلات چهارسر ران در هنگام راست کردن زانو است که بسیار شبیه به یک طناب دور یک قرقره می‌باشد.

21

علت‌ها و دلایل آسیب تاندون زانو


اکثر آسیب‌های تاندون نتیجه‌ی ساییدگی و پارگی در اثر استفاده‌ی مفرط یا پیر شدن می‌باشند. هرکسی ممکن است دچار آسیب تاندون شود اما افرادی که یک حرکت را بطور مکرر در شغل خود، در ورزش و یا در فعالیت‌های روزانه انجام می‌دهند با احتمال بیشتری دچار آسیب تاندون می‌شوند. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در ایجاد تاندونیت زانو نقش داشته باشند. از جمله:

اشتباهات تمرینی

  • افزایش سریع حجم تمرینات
  • افزایش ناگهانی شدت تمرینات
  • تمرین یا بازی کردن بر روی سطوح سخت

انعطاف‌پذیری ضعیف

  • عضلات سفت چهارسر و همسترینگ

بیومکانیک اندام تحتانی

  • شامل وضعیت بد قرارگیری پا، کنترل زانو یا باسن است. فیزیوتراپ شما می‌تواند این مشکلات را ارزیابی کرده و درمان کند.

چه افرادی معمولاً از پارگی تاندون زانو رنج می‌برند؟


تاندونیت یا پارگی تاندون زانو معمولاً در ورزشکارانی که ورزش‌هایی چون بسکتبال، والیبال، فوتبال، رشته‌های دومیدانی (دویدن، پرش طول و ارتفاع)، تنیس، رقص، ژیمناستیک و اسکی انجام می‌دهند، رخ می‌دهد.

در افراد مسن، علت اصلی التهاب تاندون زانو، تخریب و فرسودگی است که در اثر تکرار آسیب‌های جزئی در طول عمر حاصل می‌شود. همچنین برخی بیماران پس از تحمل یک جراحت حاد در تاندون و عدم بهبود کافی و کامل دچار پارگی تاندون می‌شوند. این نوع التهاب تاندون زانوی پس از جراحت نسبت به سندرم استفاده‌ی مفرط بسیار کمتر شایع می‌باشد.

علائم پارگی و آسیب تاندون زانو


  • درد جلوی زانو در بالای تاندون کشکک زانو
  • دردی که در اثر پریدن، فرود آمدن یا دویدن و گاهی اوقات نشستن طولانی‌مدت بدتر می‌شود.
  • شروع درد معمولاً تدریجی بوده و عموماً مرتبط با افزایش در فعالیت ورزشی است.
  • حساسیت به لمس موضعی در بالای تاندون زانو
  • غالباً در ابتدای صبح احساس سفتی شدید در تاندون وجود دارد.
  • تاندون آسیب‌دیده ممکن است در مقایسه با تاندون دیگر ضخیم‌تر به نظر برسد.

معمولاً آسیب‌های تاندون در سه ناحیه اتفاق می‌افتد:

  • محل اتصال عضلات (جایی که تاندون به عضله متصل می‌شود)
  • وسط تاندون (تاندینوپاتی غیر الحاقی)
  • محل اتصال تاندون (برای مثال به استخوان)

تاندینوپاتی‌های غیرالحاقی غالباً در اثر آسیب‌های جزئی تجمعی ناشی از فشار تکراری زیاد برای مثال تمرین بیش از حد ایجاد می‌شوند.

تشخیص پارگی و آسیب تاندون


برای تشخیص آسیب تاندون، متخصص سوالاتی را درباره‌ی سابقه‌ی سلامتی، علائم و رژیم ورزشی شما می‌پرسد. سپس معاینه‌ی جسمی برای برای تایید تشخیص انجام می‌گیرد. اگر علائم شما شدید باشند یا با درمان اولیه بهبود حاصل نشود، آزمایش‌های تشخیصی خاص از جمله سونوگرافی یا MRI ممکن است درخواست شود.

روش‌های درمان آسیب‌های تاندون


شاک ویو تراپی (درمان با امواج شوک)

محققان ما کارایی درمان با امواج شوکی را در آسیب‌های تاندون مرتبط با تجمع کلیسم به اثبات رسانده‌اند. آسیب‌های مزمن تاندون و فاسیا، از جمله التهاب تاندون زانو، پارگی تاندون کشکک زانو، و التهاب نیام کف پا نه فقط در اثر التهاب کلی بلکه به علت آسیب و اختلال در بهبود رشته‌های تاندون یا فاسیا ایجاد می‌شوند. امواج شوک می‌توانند مقدار کنترل شده‌ای از استرس را در یک ناحیه‌ی آسیب‌دیده وارد کنند که منجر به آغاز مجدد فرایند بهبودی می‌گردد.

22

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در مراحل تخریبی بعدی آسیب تاندون، درمان‌های تزریقی که هدفشان بازسازی تاندون است، از جمله PRP، باید در نظر گرفته شوند. درمان‌های حاوی پلاکت روش‌های غیر جراحی برای افزایش بهبودی با بهره‌گیری از خواص درمانی خود بدن می‌باشند. PRP پلاسمای خون غنی شده با پلاکت‌ها است که حاوی عوامل رشد می‌باشد. درمان از طریق PRP نقش مهمی در استفاده از وظیفه‌ی طبیعی پلاکت‌ها در آزادسازی مقدار زیادی از عوامل رشد برای افزایش سرعت بهبودی بافت نرم و زخم ایفا می‌کند. در این روش درمانی پلاکت‌های غلیظ مستقیماً به ناحیه‌ی آسیب‌دیده تزریق می‌شود تا موجب تحریک بهبودی شود.

تزریق استروئید

در مراحل التهابی اولیه‌ی پارگی زانو، تزریق‌های استروئید ممکن است برای کاهش التهاب و ورم مفید باشند. تصویربرداری اولتراسوند (ماوراء صوت) نشان می‌دهد که استروئیدها می‌توانند التهاب و ورم در تاندون را کاهش دهند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی ممکن است در صورتی که بصورت صحیح توسط یک درمانگر آموزش دیده انجام شود، به افزایش سرعت بهبودی کمک کند. ماساژ درمانی برای التهاب تاندون شامل استفاده از یک تکنیک ماساژ ورزشی است که بر فشار خفیف برای افزایش گردش خون و مالش در جهت عرضی (عبوری از رشته‌های تاندون) برای جداسازی بافت اسکار و شل کردن عضلات اطراف تاندون تمرکز دارد.

23

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند به اصلاح و ترمیم انسدادها کمک کند. ما در هنگام استفاده از طب سوزنی برای درمان درد زانو، ترکیبی از نقاط موضعی و دیستال را برای حذف انسداد، شل کردن عضلات و افزایش گردش خون در تاندون‌ها استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر، طب سوزنی در نزدیکی یا بر روی زانو و همچنین نواحی دیگر پا در امتداد مریدین‌های آسیب‌دیده اعمال می‌شود.

24

ورزش‌ها

آزمایش انعطاف‌پذیری

در انتهای یک نیمکت بنشینید و زانوی خود را به سمت قفسه سینه بالا بیاورید. در همین حالت به طرف عقب روی نیمکت دراز بکشید.

25

کشش عضلات چهارسر

عضلات چهارسر را می‌توان هم در حالت ایستاده و هم در حالت خوابیده تحت کشش قرار داد. در حالت ایستاده می‌توانید در صورت نیاز برای تعادل بر روی چیزی تکیه کنید یا سعی کنید با دست مخالف گوش خود را بگیرید.

26

انقباض چهارسر ایزومتریک

اجرای این تمرین احتمالاً در ابتدای برنامه‌ی توان‌بخشی امکان‌پذیر است. ورزشکار عضلات چهارسر را منقبض می‌کند، برای چند ثانیه در این حالت می‌ماند و سپس رها می‌کند.

27

کشش تک پا

می‌توان از دستگاه کشش پا در صورتی که تمرینات تحمل وزن همچنان دردناک باشند، برای تقویت عضلات چهارسر استفاده کرد.

28

اسکات اکسنتریک

این ورزش احتمالاً بهترین تمرین برای درمان صحیح آسیب مزمن تاندون زانوی می‌باشد. ورزشکار می‌تواند با اسکات دو پا شروع کند اما باید هرچه سریع‌تر به انجام اسکات با یک پا روی بیاورد.

29

تمرین گام به عقب

این تمرین بیشتر برای مراحل بعدی توان‌بخشی مناسب است که ورزشکار تلاش می‌کند که تمرینات ورزشی خاص‌تری را انجام دهد. ورزشکار به قدم گام برمی‌دارد و سپس با یک حرکت به حالت اول بازمی‌گردد.

30