علت و درمان صدا دادن و تق تق زانو

26

با گذشت زمان یا در اثر آسیب ممکن است زانوی شما در حال حرکت، صدای تق تق بدهد. گاهی‌اوقات این وضعیت با درد همراه است اما در بیشتر مواقع این صداهای زانو نشان‌دهنده مشکل خاصی نیست. معمولاً صدا دادن و تق تق زانو نشانه این است که قسمت‌هایی از زانو به درستی در محل خود قرار نگرفته‌اند، بنابراین قسمت‌های مختلف پا درگیر شده و مجبور به تحمل فشار مضاعف می‌شوند. صدای تق تق زانو می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود که بیشتر این علل بدون ضرر بوده و به راحتی قابل درمان است.

صدا دادن و تق تق زانو غالباً به دلیل جراحات یا فشارهای وارده بر زانو و پاها به وجود می‌آید. صدای تق تق زانو به هر دلیلی که باشد نیازمند توجه و درمان است. نوع درمان تق تق و صدای زانو به علت زمینه‌ای ایجاد آن بستگی دارد. دکتر سعیدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دلایل ایجاد صدای تق تق را در زانوی شما شناسایی کرده و بهترین روش درمانی متناسب با آن را برای شما به کار می‌بندد. دکتر سعیدی در مطب خود طیف وسیعی از روش‌های درمانی را به کار می‌گیرد که عبارتند از: تمرینات ورزشی، ماساژ درمانی، کایروپرکتیک، طب سوزنی و غیره. شما می‌توانید برای تنظیم وقت ملاقات با دکتر سعیدی و پرسش سوالاتی که در این مورد دارید با مطب ایشان با شماره‌های 02166518245 و 09373676686 تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها و دلایل صدا دادن و تق تق زانو


  1. بافت‌ها یا چروک‌های اضافی. دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد صدای تق تق زانو شود. در اطراف زانوی برخی افراد بافت‌ها یا چروک‌های اضافه و غیر ضروری وجود دارد. این بافت‌های اضافی بین قسمت‌های مختلف مفصل گیر کرده و باعث صدا کردن زانو در هنگام حرکت می‌شوند.
  2. سندرم زانوی دوندگان. شما ممکن است از "سندرم زانوی دوندگان" رنج ببرید. وقتی که کاسه زانو از محل خود خارج شده و در راستای صحیح استخوان ران قرار نگیرد، شما دچار سندرم زانوی دوندگان می‌شوید. این مشکل معمولاً به دلیل آسیب‌دیدگی یا فشار روی استخوان تیبیا یا استخوان پایینی پا که وظیفه حفاظت و نگهداری کاسه زانو را دارد، به وجود می‌آید. اگر هریک از این استخوان‌ها از جای خود خارج شوند، زانو در هنگام خم و راست شدن صدای تق تق می‌دهد. همچنین (سندرم) زانوی دوندگان ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد ایلیوتیبیال باند که نگهدارنده کاسه زانو است یا عضلات چهار سر ران، به وجود بیاید.
  3. پارگی و آسیب منیسک زانو. مینیسک که در زانوی شما نقش یک روان‌کننده بین استخوان‌ها را دارد، ممکن است آسیب‌دیده و باعث صدای تق تق زانو شود. مینیسک از دو دیسک به شکل C تشکیل شده است که کاسه زانو را سر جای خودش نگاه می‌دارد. وقتی که یکی از این دیسک‌ها آسیب می‌بیند، زانو از حالت تعادل خارج شده و باعث می‌شود موقعی که زانو را خم می‌کنید، کاسه زانو بچرخد. این موضوع باعث می‌شود که زانو در هنگام حرکت به قسمت‌های دیگر استخوان پا برخورد کرده و صدای تق تق ایجاد شود. نشانه دیگر این بیماری کبودی یا سیاه و آبی شدن زانو است. دراین بیماری ممکن است مفصل دچار نقص شده و شما درد مزمنی در این ناحیه احساس کنید.
  4. آرتروز. وقتی که آرتروز بر پای شما تأثیر می‌گذارد صدای تق تق زانو شنیده می‌شود. این به دلیل تورم در ناحیه زانو بوده که باعث می‌شود زانو در محل متفاوتی قرار بگیرد. اگر آرتروز باعث ایجاد صدای زانو شده باشد، باید توجه داشته باشید که چوب‌شدگی در مفصل یا تورم در ناحیه مفصل نیز همراه با آن وجود دارد. ممکن است اریتما یا کبودی نیز در ناحیه زانو دیده شود.
  5. پارگی رباط خلفی زانو (ACL) و پارگی رباط جلویی زانو (MCL). پارگی رباط خلفی زانو (ACL) به دلیل جابجایی ساق پا از محل اصلی خود، باعث ایجاد صدا در زانو می‌شود. پارگی رباط جلویی زانو (MCL) نیز می‌تواند شرایط مشابهی را ایجاد کند. هر دوی این آسیب‌ها باعث ایجاد درد مزمن، چوب شدگی و نقص در زانو می‌شوند. شما ممکن است متوجه کبودی یا سیاه و آبی شدن نواحی زانو به دلیل جراحات وارده بر رباط‌های زانو شوید.

آیا باید نگران صدای تق تق زانو بود؟


اگر صدا دادن و تق تق زانو با درد و مشکلات حرکتی همراه باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا زانوی شما آسیب دیده یا خیر؟ پزشک زانوی شما را برای تعیین علت وجود صدا معاینه می‌کند تا به شما در انتخاب روش درمان کمک کند.

زمانی که صدای زانوی شما با درد و تورم همراه نیست جای نگرانی وجود ندارد. در اغلب اوقات صدا دادن و تق تق زانو به دلیل خارج شدن هوای اضافی به دام افتاده در مفصل است. همچنین صدای تق تق ممکن است به علت این باشد که زانو به دلیل تحمل فشار زیاد یا اصطکاک در حال اصلاح شرایط خود است. این دقیقاً مشابه حس شکستن قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر است.

درمان صدا دادن و تق تق زانو


ماساژ

همه افراد از ماساژ لذت می‌برند نه فقط به دلیل احساس خوب که ماساژ به انسان می‌دهد، بلکه به دلیل تحریک جریان خون، شل شدن عضلات و احساس آرامش زیاد بعد از ماساژ. برای زانو هم همین طور است. با ماساژ زانو، خون و اکسیژن بیشتری به مفاصل می‌رسد که به زانو کمک می‌کند تا خود را بهبود دهد. ماساژ زانو همچنین باعث آرام شدن زانو و کاهش فشارهایی که روی اعصاب‌ها است، می‌شود.

طب سوزنی

شواهد نشان داده است که طب سوزنی تاثیر مثبتی بر کاهش صدای تق تق زانو دارد. طب سوزنی در کنار درمان‌های متداول دیگر می‌تواند تغییرات قابل توجهی در نتایج به وجود آورد. پزشک از نقاطی در محل درد برای کمک به کاهش درد و تورم با طب سوزنی استفاده می‌کند.
27

حرکات تعدیلی کایروپرکتیک

حرکات ملایم، کنترل شده و تعدیلی کایروپرکتیک (درمان دستی) که روی زانوها، مفاصل ستون فقرات و بافت‌ها اعمال می‌شود، توانایی حرکتی و عملکردی بهینه را باز گردانده و می‌تواند روش درمانی مناسبی برای رفع صدای تق تق زانو باشد.

تمرینات ورزشی

بعضی وقت‌ها تمرینات ورزشی برای تقویت زانو می‌تواند به کاهش صدای تق تق زانو کمک کند. تمرینات مرتبط با عضله چهارسر ران، معمول‌ترین تمرینات برای بهبود صدای زانو است. فقط باید توجه داشته باشید تمرینات باید تحت نظر مربی انجام شود. هر حرکت اشتباه ممکن است باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شود. تمرینات متداول برای بهبود صدای زانو در زیر آورده شده است:

  • تقویت عضلات چهار سر ران. روی زمین در حالی که هردو پا را مقابل خود کشیده و صاف کرده‌اید، بنشینید. به آرامی زانوی خود را خم کنید، اما پای دیگر را در حالی که حوله تا شده‌ای در زیر آن قرار دارد، روی زمین نگه دارید.

28

  • تقویت عضلات همسترینگ. تقویت این عضلات باعث تقویت زانو برای انجام فعالیت‌ها می‌شود. برای تمرین دادن این ناحیه، روی زمین و بر روی کمر دراز بکشید و زانوی خود را با زاویه 45 درجه خم کنید انگشتان پا را از زمین بلند کرده و پاشنه پای خود را به سمت پایین فشاردهید به طوری که عضلات همسترینگ منقبض شوند. این حالت را برای 10 ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را 10 مرتبه انجام دهید. به آرامی و با قوی شدن عضلات همسترینگ، تعداد انجام حرکات را در یک ست افزایش دهید. حرکات دیگر برای تقویت این عضله در شکل زیر نشان داده شده است:

29

  • باند IT. وقتی که باند را می‌کشید برای زانوی شما مقاومت ایجاد می‌کند. برای استفاده مؤثر، در حالی که ایستاده‌اید، باند را پشت هر دو زانوی چپ و راست قرار دهید. در حالی که ران‌ها را به سمت راست می‌برید، زانوی چپ را خم کنید
  • در صورت توصیه متخصص، شما می‌توانید حرکات تقویتی زانو را با توپ پزشکی یا توپ سوئیسی انجام دهید.

30