علت زانو درد ناشی از خالی کردن زانو و درمان آن

a man with his hands on a painful knee joint

خالي کردن زانو اصطلاحي است که براي توصيف احساس ناپايداري و بي‌ثباتي ناگهاني در مفصل زانو به کار مي‌رود. اين حالت در بين افرادي که سابقه آسيب‌ديدگي از ناحيه مفصل زانو را دارند، خيلي شايع است. ناپايداري مفصل زانو در افرادي که از روماتيسم زانو، آرتروز زانو و زانو درد رنج مي‌برند، مي‌تواند منجر به افزايش خطر زمين خوردن و شکستگي اندام‌ها شود.

دکتر سعیدی، متخصص طب فیزیکی و حرکات اصلاحی، با استفاده از جدیدترین روش‌های تشخیصی و درمانی، عوامل زمینه‌ای که منجر به آسیب زانوی بیمار شده است را یافته و بر اساس آن روش‌های مختلف سبک زندگی در محل کار و یا خانه را جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری تجویز کرده و در مرحله بعد با به کارگیری روش‌های مختلف درمانی به درمان بیماری و کاهش درد می‌پردازد.

از جمله روش‌های درمانی موجود در مطب دکتر سعیدی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • طب سوزنی
  • درمان دستی
  • جراحی بسته
  • الکتروتراپی
  • آب درمانی
  • ورزش

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 02166518245 تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها و دلایل خالی کردن زانو


شناسایی عامل زمینه‌ای که باعث بروز ناپایداری زانو شده است، می‌تواند راهکار واقعی برای حل مشکل خالی کردن زانو را به ما نشان دهد. در واقع شناسایی این عامل زمینه‌ای، راه‌حل درمان آن نیز می‌باشد. برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث ناپایداری و خالی کردن زانو می‌شوند، به شرح زیر است:

  • خالی کردن زانو می‌تواند به خاطر مشکل عدم تعادل در وضعیت ماهیچه‌ها و یا ضعف آنها به ویژه ضعف عضله چهارسر باشد.
  • آسیب‌دیدگی در یک یا چند مورد از تاندون‌هایی که نقش پایدار کننده و ضربه‌گیر در مفصل زانو را دارند.
  • پارگی مینیسک
  • ضرب‌دیدگی استخوان‌های تشکیل دهنده مفصل و در بعضی از موارد، عفونت مفصل زانو یا ساختارهای اطراف آن
  • فرسودگی و ساییدگی ناشی از پیری در ساختارهای تشکیل دهنده مفصل
  • یکی دیگر از علل شایع خالی کردن زانو، پارگی رباط صلیبی داخلی می‌باشد. رباط صلیبی داخلی یا ACL یکی از اجزای ساختاری مفصل زانو است که به عنوان نقطه اتکاء در این مفصل عمل می‌کند. هنگامی که این رباط پاره شود، بیمار به طور مداوم دچار ناپایداری در زمان چرخش زانو و خالی کردن زانو به خاطر تغییر محور اتکاء آن خواهد شد.

علائم و نشانه‌ها


مهم‌ترین علائم خالی کردن زانو عبارتند از:

  • لغزش و ناپایداری ناگهانی زانو در هنگام پیاده‌روی یا بالا رفتن از پله‌ها
  • زمین خوردن به خاطر ناتوانی در حفظ تعادل
  • زانو درد
  • ورم زانو
  • خشکی و گرفتگی در مفصل زانو و ناحیه اطراف آن
  • صدای تق تق از مفصل زانو 

تشخیص خالی کردن زانو


اولین گام در تعیین روش درمانی مناسب برای ناپایداری زانو آن است که علائم آن به درستی در بیمار تشخیص داده شود. برای این منظور ابتدا باید شرح حال و سوابق پزشکی بیمار با جزئیات کامل مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا آسیب‌دیدگی از نوع حاد یا مزمن است. علاوه بر آن، باید یک معاینه فیزیکی کامل بر روی بیمار انجام گیرد تا آسیب‌دیدگی احتمالی رباط‌ها و تاندون‌ها تشخیص داده شود. همچنین هم‌راستایی و صاف بودن پاها به ویژه در بیمارانی که از آسیب‌های مزمن زانو رنج می‌برند، باید به دقت تشخیص داده شود. پزشک ممکن است که از آزمایش‌ها و روش‌های تکمیلی دیگری هم برای تشخیص عارضه‌ای که باعث خالی کردن زانوی شما می‌شود، استفاده کند. مهم‌ترین این آزمایش‌ها شامل عکسبرداری ام آر آی، اشعه ایکس، اولتراسوند و سی تی اسکن می‌باشد.

درمان‌های فیزیوتراپی


برای بازتوانی و درمان ناپایداری زانو باید از کارآمدترین روش‌های درمانی استفاده شود. این روش‌ها می‌تواند شامل درمان بافت‌های نرم، استفاده از یخ، ضربه زدن آرام (تپینگ)، درمان‌های دستی، ورزش و ماساژ باشد.

یخ گذاشتن

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی در مراحل اولیه درمان این عارضه، استفاده از یخ برای کاهش التهاب در مفصل زانو و ناحیه اطراف آن می‌باشد.

تزریقات

متخصصین ما از روش‌های مختلف تزریق از جمله تزریق اپیدورال، تزریق بلوک فاست و تزریق اوزون همراه با سایر روش‌های درمانی به منظور تسکین درد و تسریع در بهبودی زانوی آسیب‌دیده شما استفاده می‌کنند.

درمان کایروپراکتیک

استفاده از روش‌های درمان دستی و کایروپراکتیک می‌تواند اولین مرحله از درمان عامل زمینه‌ای که باعث درد و ناپایداری زانوی شما شده است، باشد. البته این در صورتی است که درد زانو به خاطر یک آسیب‌دیدگی حاد نباشد. از درمان کایروپراکتیک همراه با روش‌های دیگر برای تسکین درد زانو استفاده می‌شود. روش‌های دستی و مبتنی بر حرکت دادن مفصل زانو و سایر اندام‌هایی که دچار محدودیت حرکتی شده‌اند، به کاهش علائم آسیب‌دیدگی و جلوگیری از خطر زمین خوردن شما کمک می‌نماید.

ماساژ درمانی

ماساژ بافت‌های نرم می‌تواند به بهبود دامنه حرکت مفصل زانو کمک کند و همزمان با آن در کاهش درد زانو و اصلاح عملکرد کلی آن نیز مؤثر واقع شود.

الکتروتراپی

الکتروتراپی شامل استفاده از انواع مختلف محرک‌های الکتریکی جهت تحریک مفصل زانو و اعصاب آن می‌باشد که با هدف کاهش فشار وارد بر ناحیه محل درمان انجام می‌گیرد. برای الکتروتراپی می‌توان از دستگاه‌های مختلفی از قبیل تی ان اس، مگنت درمانی، اولتراسوند (که در آن از امواج رادیویی استفاده می‌شود) و شوک درمانی (شاک ویو تراپی) استفاده کرد.

آب درمانی

اجرای بعضی از حرکات ورزشی در داخل استخر می‌تواند به خاطر اثر سبک کنندگی آب، که فشار وارد بر مفاصل را کاهش می‌دهد، در درمان ناپایداری و درد زانو مؤثر واقع شود. برای این منظور می‌توانید به لب دیواره استخر آویزان شوید و پاهای خود را در آب شناور کنید. در حالی که پاها در آب شناور است، به آرامی با پا به آب ضربه بزنید و از این طریق کشش عضلات همسترینگ و چهارسر را انجام دهید. ضربه زدن و حرکت پاها باعث تقویت عضلات پا و انعطاف‌پذیری زانوهای شما خواهد شد. تأثیر این حرکت در تقویت عضلات، همانند نرمش چمباتمه (اسکات) و بالا بردن پاها خواهد بود. با این تفاوت که در اینجا فشار ناشی از نیروی جاذبه زمین به بدن شما وارد نمی‌شود.

علاوه بر نرمش‌های فوق، انجام فعالیت‌های سبک و غیر آسیب‌زا مانند پیاده‌روی در استخر برای گرم کردن عضلات، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود عارضه شما داشته باشد.

ورزش

پزشک متخصص درمان فیزیکی می‌تواند یک برنامه ورزشی مناسب را برای شما ارائه نماید. معمولاً هر برنامه ورزشی که برای بهبود آسیب‌دیدگی‌های زانو در نظر گرفته می‌شود، باید شامل ورزش‌هایی به شرح زیر باشد:

  • ورزش‌هایی برای اصلاح دامنه حرکتی مفصل، مانند یوگا و تای چی (ورزشی که شامل کشش و حرکت آرام اندام‌های بدن می‌باشد) برای حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل و ماهیچه‌ها
  • ورزش‌های هوازی و سبک مانند شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که فشار زیادی بر مفاصل بدن وارد نکند. این ورزش‌ها با هدف سالم نگه داشتن قلب و ریه‌ها و نیز کنترل وزن بدن انجام می‌شود.
  • ورزش‌های تعادلی و چابکی که به منظور کاهش خطر زمین خوردن انجام می‌شود.
  • ورزش‌های تقویتی، به ویژه ورزش‌هایی که با هدف تقویت عضله چهارسر انجام می‌شود، مانند؛

کشش عضله چهارسر

صاف بایستید و دستان خود را به پشت یک صندلی یا به دیوار تکیه بدهید و تعادل بدن را حفظ کنید. پای خود را از پشت بالا بیاورید، قوزک پا را با دست بگیرید و پاشنه را به باسن نزدیک کنید. این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اول برگردید. نیروی کشش ناشی از این حرکت را باید در عضله چهارسر یعنی در قسمت روی کشاله ران احساس کنید. در زمان انجام این حرکت، زانوها را به هم بچسبانید. پای خود را نیز تا وقتی که کشش را در روی ران احساس کنید، به طرف بالا بکشید. همین حرکت را با پای دیگر خود تکرار کنید.

15

چمباتمه (اسکات) به دیوار

صاف بایستید و کمر خود را به دیوار تکیه بدهید. پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید. زانوها را به آرامی خم کنید و بدن را پایین بیاورید و در همان حالی که به دیوار تکیه داده‌اید، به حالت چمباتمه بنشینید. هنگامی که زانوها با زاویه حدود 30 درجه خم شد، حرکت رو به پایین را متوقف کنید و در همان وضعیت از عدد 5 تا 10 بشمارید و سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید. دقت کنید که اگر این حرکت باعث درد زانوی شما می‌شود، نباید که آن را انجام دهید.

16

کشش عضله همسترینگ

روی زمین بنشینید و کمر خود را صاف و کشیده نگه دارید. پاها را در جلوی بدن خود صاف بگذارید و عضلات پا را شُل نگه دارید. کف دست‌های خود را روی زمین بچسبانید و به آرامی به طرف قوزک پا به جلو ببرید، 30 ثانیه به همین حالت نگه دارید. نیروی کشش این حرکت را باید در عضلات همسترینگ یعنی در امتداد پشت ران پا و پشت زانوها احساس کنید. کشیدن دست‌ها به طرف جلو را تا جایی ادامه بدهید که نیروی کشش را در عضلات خود احساس کنید. دقت کنید که در زمان انجام این حرکت نباید کمر خود را خم کنید یا زانوها را قفل کنید.

17

پیشگیری از خالی کردن زانو


افرادی که خالی کردن زانوی آنها به خاطر ضعف عضلات و یا ناتوانی در حفظ تعادل اندام‌ها باشد، می‌توانند با انجام ورزش‌هایی از جمله ورزش‌های تقویت عضله چهارسر و ورزش‌های تعادلی و چابکی، از خالی کردن مکرر زانوها جلوگیری کنند.