علت گرفتگی و خشکی زانو و درمان بدون جراحی آن

با افزایش سن، ما بیشتر تمایل به نشستن و تحرک کمتر داریم که موجب تجمع مایع سینوویال که بطور معمول سبب روان کردن زانو می‌گردد، می‌شود اما در صورت افزایش میزان آن و رسوب‌شدگی منجر به سفتی خواهد شد.

امروزه از روش‌های درمانی غیر جراحی متعددی برای درمان گرفتگی و خشکی زانو استفاده می‌شود. این روش‌ها خطرات روش‌های جراحی و معایب آن از جمله هزینه‌های سنگین درمانی و نیاز به استراحت‌های طولانی را نداشته و با چند جلسه درمانی می‌توانند به شما جهت بازیابی توان حرکتی زانو کمک کنند. دکتر سعیدی و همکارانشان در کلینیک تخصصی کمر دکتر سعیدی از روش‌های طب فیزیکی و حرکات اصلاحی متعددی جهت درمان گرفتگی و خشکی زانو استفاده می‌کنند. این روش‌های درمانی شامل موارد زیر می‌باشد:

• عمل بسته
  • ترکشن
  • طب سوزنی
  • آب درمانی

جهت کسب اطلاعت بیشتر در رابطه با روش‌های درمانی این مرکز و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

سفتی زانو چیست؟

سفتی مفصل زانو به احساس سختی در حرکت مفصل زانو و یا از دست رفتن قابل ملاحظه‌ی دامنه‌ی حرکتی زانو گفته می‌شود. سفتی مفصل اغلب همراه با درد زانو و یا تورم است.

دلایل

سفتی زانو می‌تواند در اثر آسیب یا بیماری مفصل، استخوان و بافت نرم ایجاد شود. سایر دلایل عبارتند از:

علائم و نشانه‌ها

علائم سفتی زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص

متخصصین ما ممکن است از روش‌های تشخیص مختلفی استفاده نمایند. آنها در ابتدا سوالاتی درباره‌ی درد شما و چگونگی آن می‌پرسند. همچنین ممکن است از آزمایش‌های اولتراسوند، اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن یا MRI برای تعیین علت زمینه‌ای سفتی و تورم استفاده کنند.

درمان

درمان التهاب و سفتی می‌تواند شامل داروهای نسخه‌ای یا بدون نسخه و سایر روش‌های غیر جراحی باشد.

داروهای بدون نسخه

یکی از انواع داروهای خوراکی، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی هستند که به کاهش درد و تورم مفصل کمک می‌کنند. این داروها ممکن است موجب مشکلات معده و سایر عوارض شوند. برخی از آنها تنها با نسخه قابل دسترس می‌باشند. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از: آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم.

استفاده از یخ و بالا نگه داشتن زانو

از یک کیسه‌ی یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی زانوی خود استفاده کنید. یک حوله‌ی نازک را بین پوست و کیسه‌ی یخ قرار دهید تا از بروز راش یا سوختگی جلوگیری شود. تا زمانی که زانویتان گرم، دردناک یا متورم است، 2 تا 4 بار در روز این عمل را انجام دهید. زانوی خود را نیز هر زمان که ممکن است بالاتر از بدن خود نگه دارید.

فشرده‌سازی

از زانوبند یا بانداژ کشی زانو برای کم کردن درد و تورم و ایجاد تکیه‌گاه برای زانویتان استفاده کنید. در هنگام استفاده از بانداژ کشی، آن را از ساق پا تا بالای زانو به صورت شل ببندید بطوری که بتوانید به راحتی دو انگشت را زیر زانوبند قرار دهید.

زانوبند کششی (ترکشن)

این بریس راه حلی بسیار مناسب برای افرادی است که از درد، سفتی و مشکل در راه رفتن در اثر آرتروز نوع متوسط تا شدید که نیازمند کاهش فشار بر سمت کناری و داخلی زانو می‌باشد، رنج می‌برند. مفصل آن یک شکل مثلثی دارد که بطور منحصربفردی موجب برداشته شدن نیروی کششی از مفصل زانو می‌شود.

عمل بسته

عمل بسته با استفاده از تزریق‌های مختلف می‌تواند ارسال مواد غذایی به زانو را کنترل نماید تا روند بهبودی افزایش پیدا کند، از مفاصل محافظت شود و هرگونه التهاب و سفتی کاهش یابد. برای مثال، تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) و اوزون درمانی این عمل را به ترتیب با افزایش میزان تولید سلول و افزایش جریان خون به زانو انجام می‌دهند که این امر منجر به افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن برای لایه لایه کردن بافت‌های سفت یا خارهای استخوانی اطراف مفصل زانو می‌گردد. انواع دیگر عمل‌های بسته شامل تزریق استروئید و رادیوفرکانسی با کم کردن آب در مایع سینوویال زانو که منجر به سفتی زانو شده است، سبب کاهش درد و التهاب می‌شوند.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) روشی برای تسکین درد است که شامل استفاده از یک جریان الکتریکی خفیف می‌باشد. دستگاه TENS یک وسیله‌ی کوچک است که با باطری کار می‌کند و دارای قسمتهای سربی است که به بالشتک‌های چسبنده که الکترود نامیده می‌شوند متصل هستند.

این بالشتک‌ها مستقیماً به پوست شما متصل می‌شوند. زمانی که دستگاه روشن می‌شود، تکانه‌های الکتریکی کوچکی به ناحیه‌ی مورد نظر زانو وارد می‌شود و شما یک احساس سوزن سوزن شدن خواهید داشت. تکانه‌های الکتریکی می‌توانند سیگنال‌های درد را کاهش دهند و نیز موجب افزایش تولید اندورفین که مُسَکّن‌های طبیعی بدن هستند، شوند.

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند میزان درد و سفتی را کاهش داده و قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری زانو را افزایش دهد. این یک روش غیر جراحی کاملاً بی‌خطر و همراه با نتایج سریع می‌باشد.

آب‌درمانی

آب‌درمانی به استفاده از آب برای اهداف درمانی گفته می‌شود. روش‌ها و درجه حرارت‌های متفاوت ممکن است برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. آب‌درمانی شامل استفاده از بخار آب و یخ و نیز آب گرم، ولرم یا سرد می‌باشد. اکثر افراد مبتلا به سفتی و درد زانو آب گرم را ترجیح می‌دهند، هرچند استفاده از آب سرد نیز می‌تواند در تسکین درد بسیار موثر باشد، و اگر بلافاصله بعد از ورزش استفاده شود می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای درد پس از تمرین را کاهش دهد.

ورزش‌های زانو

تقویت پا به منظور پیشگیری از درد و سفتی زانو ضروری است زیرا عضلات قوی‌تر فشار را از زانو می‌گیرند و از درد جلوگیری می‌کنند. در اینجا نمونه‌هایی از ورزش‌ها نشان داده شده است. با این حال باید به خاطر داشته باشید که این ورزش‌های ارائه شده جنبه‌ی آموزشی دارند و برای اینکه مطمئن شوید که کدام یک برای شما بهترین تاثیر را دارد، باید با یک متخصص طب فیزیکی مشورت نمایید. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با تقویت زانو و عضلات چهار سر ران، اینجا را کلیک کنید.