پاها و زانوها به معنای واقعی کلمه با هم ارتباط دارند بنابراین اگر یکی از آنها درد داشته باشد بر دیگری هم تأثیر می‌گذارد! ضرباتی که در هنگام راه رفتن به پاها وارد می‌شود، نحوه ترازی پاها و نحوه توزیع نیروها در هنگام راه رفتن بر پاها، پاشنه‌ها و حتی بر زانوهای شما تأثیر قابل توجهی دارند.

از دیگر راه‌های درمان مشکلات زانو و زانو درد، استفاده از کفش طبی مناسب است.

فهرست مطالب

درد زانو چیست؟

می‌دانیم که درد محدود است و باعث ایجاد محدودیت می‌شود. به هر حال، درد زانو یکی از رایج‌ترین دردهایی است که افراد به آن مبتلا می‌شوند. شدت درد به محل و شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد و بر تناوب درد، تورم، بی ثابتی، خشک‌شدگی، خم کردن زانو و صدای تق‌تق زانو ارتباط دارد.

علت ابتلا به زانو درد

علت ابتلا به زانو درد

همان طور که قبلاً توضیح داده شد، ما به دلایل مختلف به زانو درد مبتلا می‌شویم و علائم درد هر کدام نیز متفاوت است. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 25 درصد از دردهای زانو صرفاً به دلیل دویدن اتفاق می‌افتند. برخی از علل ابتلا به زانو درد عبارتند از:

  • بورسیت: استفاده بیش از حد از هر چیزی باعث زود از بین رفتن آن می‌شود، این غیرعادی به نظر می‌رسد ولی بدن هم از این قاعده مستثنا نیست. خم کردن و زانو زدن مدام باعث تحریک مایع (بورس) داخل کپسول زانو می‌شود. در این موارد احتمال بروز تورم یا درد افزایش می‌یابد.
  • سندرم باند ایلیوتیبیال: این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که بافت زانو به سمت لگن می‌لغزد. این عارضه باعث بروز درد و سوزش در قسمت بیرونی زانو می‌شود.
  • قطعات استخوان: شکستگی یا ترک‌خوردگی استخوان شایع‌ترین نوع آسیب‌دیدگی زانو است. در صورت بروز این آسیب‌دیدگی‌ها احتمالاً مفصل از محل خود در رفته و باعث بروز درد و تورم می‌شود.
  • اوزگود شلاتر: این عارضه در زیر زانو و در قسمتی که عضلات کشکک زانو در رفته و به پوست می‌رسند ایجاد می‌شود. در صوت بروز این عارضه، درد به حدی شدید است که شما قادر به راه رفتن هم نخواهید بود. این یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد جوان به خصوص ورزشکاران با آن مواجه می‌شوند.
  • در رفتگی کشکک زانو: در رفتگی یک عارضه شایع در زانو و یکی از آسیب‌دیدگی‌های فیزیکی شدید در بدن است که گفته می‌شود مهم‌ترین آسیب‌دیدگی در پا است. در این موارد، کشکک زانو در رفته و از محل خود خارج شده و باعث بروز درد و تورم می‌شود.
  • تاندونیت پاتلار: تاندون‌های عضلات زانو ممکن است ملتهب شده یا آسیب ببینند. در این عارضه، زانوی شما توسط تاندون‌ها احاطه شده و گیر می‌کند و دچار درد می‌شود.

انواع کفی‌های طبی برای زانو درد

انواع کفی‌های طبی برای زانو درد

اصلی‌ترین انواع کفی‌های طبی سفارشی عبارتند از:

  • کفی‌های طبی سخت: از مواد سخت مانند پلاستیک، فایبرگلاس و فیبر کربن ساخته می‌شوند، این کفی‌ها حرکات پا را از دو مفصل اصلی مچ پا کاهش می‌دهند. اگر ناترازی پاها علت ابتلا به درد پا، لگن یا پایین کمر باشد، معمولاً استفاده از کفی‌های طبی سخت توصیه می‌شوند. این کفی‌های طبی معمولاً برای استفاده در کفش‌های پیاده‌روی یا کفش‌های مجلسی طراحی شده‌اند.
  • کفی‌های طبی نیمه سخت: این نوع کفی‌های طبی به حفظ تعادل در هنگام راه رفتن و انجام حرکات ورزشی کمک می‌کنند. این کفی‌ها از فوم با یک لایه پلاستیک نازک ساخته می‌شوند. این کفی‌ها در عین حال که مناسب و راحت هستند به سازگاری پا حین راه رفتن نیز کمک می‌کنند.
  • کفی‌های طبی نرم: این کفی‌ها برای ضربه‌گیری طراحی شده‌اند و همچنین تعادل پاها را افزایش داده و فشار وارده بر نقاط دردناک را کاهش می‌دهند. این کفی‌ها از فوم‌های فشرده ساخته می‌شوند. این کفی‌ها برای پای ورزشکاران مناسب بوده و به طور گسترده‌ای برای افراد دیابتی که باید از پاهای خود مراقبت کنند به کار برده می‌شوند. این کفی‌ها، حجیم‌تر از کفی‌های دیگر هستند و برای استفاده از آنها باید کفش‌هایی با سایز بزرگ‌تر تهیه کنید.

مزایای استفاده از کفی‌های طبی برای کاهش درد زانو

جذب ضربه

زانو درد ممکن است به دلیل افزایش نیروی وارده بر مفاصل (به خصوص مفاصل زانو) در هنگام راه رفتن تشدید شود. کفی‌های طبی به توزیع یکنواخت‌تر فشار وارده بر پا و مچ پا کمک کرده و این نیروها به صورت یکنواخت‌تر و ملایم‌تر به زانو وارد می‌شوند.

کاهش ضربه

به طور مشابه، کفی‌های طبی ضربات وارده با پاها و پاشنه‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه ضربات وارده بر زانوها در هنگام راه رفتن یا دویدن نیز کاهش می‌یابد.

 ترازی

کفی‌های طبی به افزایش ترازی پاها و مچ پاها کمک کرده که باعث افزایش ترازی زانوها شده و به درست راه رفتن شما کمک می‌کند. ساپیناسیون یا آور پروناسیون (که در آن پاها به سمت داخل یا خارج می‌چرخند) به معنی وجود فشار غیر عادی و ضرباتی است که به پاها وارد شده و به زانوها می‌رسد. استفاده از کفی‌های طبی به حل این مشکل کمک می‌کند.

اقدامات احتیاطی در زمان استفاده از کفی‌های طبی برای کاهش درد زانو

شروع استفاده

شروع استفاده

استفاده از کفی‌های طبی در ابتدا ممکن است کمی برای شما غیر عادی و نامأنوس باشد. باید به خودتان زمان بدهید تا به استفاده از آنها عادت کنید، مدت زمان استفاده از کفی‌های طبی را به مرور زمان در طول یک هفته افزایش دهید تا پس از آن بتوانید همیشه از آنها استفاده کنید.

درمان جامع

از کفی‌های طبی باید در کنار روش‌های درمانی دیگر که برای کاهش درد زانوی خود به کار می‌برید استفاده نمایید. استفاده از کفی‌های طبی به تنهایی ممکن است باعث تشدید زانو درد شما شود و کمکی به شما نخواهد کرد. شما باید استراحت کنید، حرکات کششی انجام دهید و از یخ مطابق با دستورالعمل پزشک استفاده نمایید.

آیا ممکن است به دلیل استفاده از کفی‌های طبی دچار زانو درد شوم؟

ممکن است شما موضوعاتی در این رابطه در اینترنت دیده باشید یا این سؤال را که آیا استفاده از کفی‌های طبی باعث ابتلا به زانو درد می‌شوند را شنیده باشید. پاسخ کوتاه به این سؤال این است: خیر. مطالعات نشان می‌دهند اگر کفی‌های طبی را به طور صحیح استفاده کنید، درد زانوی شما میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. مطالعه گروهی که در فرامینگهام انجام شده نشان می‌دهد که بین تسکین زانو درد و استفاده از کفی‌های طبی در موارد ابتلا به صافی کف پا رابطه معناداری وجود دارد شاید به این دلیل که ضربات وارده به پاهای صاف بدون استفاده از کفی‌های طبی در هنگام راه رفتن افزایش می‌یابد.

همیشه باید استفاده از کفی‌های طبی را به تدریج و در یک فاصله زمانی حدود یک هفته‌ای شروع کنید و از این که آنها را درست و صحیح در کفش خود قرار داده‌اید، اطمینان حاصل کنید.

کفش طبی برای درمان مشکلات

کفش طبی برای درمان مشکلات

بدون شک، مصرف دارو برای درمان هر نوع آسیب‌دیدگی داخلی ضروری است. علاوه بر این، به ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی برای توان‌بخشی درد نیز نیاز داریم. همان طور که می‌دانیم، در هنگام استفاده از کفی‌های طبی باید احساس راحتی داشته باشیم.

اگر ما در مورد درمان زانو درد صحبت می‌کنیم، باید قبل از آن برای افزایش راحتی، کفش‌های مناسبی انتخاب کنیم. این سؤال در اینجا مطرح می‌شود که انتخاب درست کفی‌های طبی برای مشکلات زانو چیست. مشکلی نیست! ما در این جا در مورد این واقعیت و عوامل مهم در انتخاب کفش مناسب توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

بهترین کفی‌های طبی برای درمان مشکلات زانو

پوشش مناسب بخشی از درمان صحیح و روشی برای آرام بخشی است. در همین راستا، درد زانو ممکن است به دلیل انتخاب اشتباه کفش بروز کرده باشد. در اینجا بهترین کفش‌های طبی را برای کاهش مشکلات زانو به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این موارد همان طور که قبلاً توضیح داده شد باید از برخی انواع کفش‌های مناسب برای کاهش درد استفاده کنیم.

مزایای استفاده از کفش طب برای مشکلات زانو چیست؟

مزایای استفاده از کفش طب برای مشکلات زانو چیست؟

مزایای کفش طبی برای زانو درد عبارتند از:

  • ساپورت اورتوتیک: برای حل مشکلات زانو که در مورد آنها توضیح داده شد نیاز به تجهیزات ارتوتیک در کفش‌ها داریم. کفش‌های طبی، کفی‌های نرم و سازگار با آناتومی قوی کف پا دارند و باعث می‌شوند که به پاشنه‌های شما ضربه‌ای وارد نشود و در هنگام راه رفتن راحت باشید. این راحتی باعث افزایش راحتی و آرامش و کاهش درد شما می‌شود.
  • راه رفتن آسان: ضربه‌گیرهای نرم باعث می‌شوند که کفی طبی سبک باشد و وجود هوا در ضربه‌گیرها باعث می‌شود که این کفی‌ها علاوه بر این که نرم می‌شوند بلکه به گام برداشتن شما نیز کمک کنند. اساساً ضربه‌گیرهای اورتو برای توزیع و کاهش فشار وارده بر مفاصل طراحی شده‌اند و ثبات پا در هنگام راه رفتن را افزایش می‌دهند. راحتی آنها نیز به کاهش درد زانو کمک زیادی می‌کند.
  • طراحی با عمق بیشتر: خاصیت غیر چسبندگی و عمق زیاد آنها باعث می‌شود که قسمت بالایی کفی کاملاً نرم باشد و فضای بیشتری هم برای انگشتان پا ایجاد کند که فشار را از روی بونیون برمی‌دارد. کفش با وجود پد فوم راحت‌تر بوده و از پاهای شما بیشتر محافظت می‌کند.
  • طراحی خاص: ظاهر نوآورانه و راحت این کفی‌ها باعث رسیدن به آرامش مورد نظر شده و عمق کفش یک نکته مثبت دیگر است که باعث افزایش فضای پا در کفش می‌شود.
  • خاصیت تسکین درد: همه این ویژگی‌های ارزشمند و منحصر به فرد به کاهش درد و افزایش راحتی شما کمک می‌کنند. با استفاده از این کفی‌های طبی، درد پاشنه، درد زانو، درد قوس کف پا، کمر درد، درد متاتارسال و … کاهش می‌یابند.

روش‌های دیگر برای ردمان زانو درد

همان طور که قبلاً در مورد روش‌های درمان زانو درد توضیح داده شد با استفاده از کفی‌های مناسب شما بسیار راحت خواهید بود. دلیل آن این است که اگر شما آسیب‌دیدگی‌ها را تحت درمان قرار ندهید ممکن است آسیب‌دیدگی شما افزایش یافته و احتمال این که باعث بروز مشکلات بیشتر برای شما شود افزایش می‌یابد.

 استفاده از یخ

به هر حال، ما باید مراقب زانوی خود در برابر نیروهای شدید باشیم و به پاهای خود فرصت بهبودی دهیم. در صورت وجود تورم و درد، شما می‌توانید از یخ روی زانوی خود استفاده کنید.

این کار را به مدت نیم ساعت انجام داده و سپس هر 3 تا 4 ساعت یک مرتبه دوباره تکرار کنید تا پس از چند روز نتایج شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید. اگر پس از یک هفته مشکل شما حل نشد باید با پزشک مشورت کنید زیرا احتمال وجود آسیب‌دیدگی‌های خطرناک و جدی وجود دارد.

وارد کردن فشار

زانوبندها یا باندهای کشی به زانو فشار کمی وارد می‌کنند و باعث کاهش تورم می‌شوند. زمانی که شما دراز کشیده یا نشسته‌اید یک بالشت زیر زانوی خود قرار دهید تا درد و تورم شما کاهش یابد.

قرص‌های مسکن

اگر درد شما غیر قابل تحمل است احتمالاً باید از داروهای مسکن موجود در بازار مانند داروی ضدالتهاب نظیر آدویل، موترین، آلیو و مسکن‌های دیگر استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید که این داروها را باید به طور موقتی مصرف کنید و راه حل دائمی برای درمان مشکل شما نیستند. این داروها همچنین ممکن است عوارض جانبی داشته باشند بنابراین باید حتماً آنها را مطابق با دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

 تمرینات ورزشی

اگر در مورد فعالیت‌های فیزیکی صحبت می‌کنیم، تمرینات کششی طبیعی بهترین روش برای کمک به بهبودی پس از آسیب‌دیدگی هستند. در صورتی که بافت‌های شما آسیب دیده باشند یا استخوان‌های شما ترک خورده باشند نباید ورزش کنید.

به هر حال، اگر زانوی شما در رفته است یا استخوان‌های شما ترک برداشته‌اند نباید ورزش کنید. روش‌های ارائه شده ممکن است شما را از تحت عمل جراحی قرار گرفتن بی‌نیاز کنند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
مشاوره رایگانتماس با ما Call Now Buttonتعیین وقت