آرتریت زانو از شایع‌ترین دلایل درد زانو است. هنگامی که غضروف صاف مفصل زانو نازک می‌شود، درد در مفصل آغاز می‌شود. درمان آرتروز زانو، ضمن اینکه سعی دارد به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شد، بر روی کاهش درد زانو تمرکز دارد. درمان‌های غیرجراحی آرتروز زانو برای کاهش درد، در درجه اول با استفاده از داروهای ضد التهابی، اصلاح فعالیت، کمک‌هایی برای تحرک، و تزریق کورتیزون متمرکز شده است (تزریق کورتون).

متأسفانه، این روش‌های درمانی ممکن است برای رفع ناراحتی در همه بیماران کافی نباشد. هنگامی که درمان‌های غیر جراحی نتوانند تسکین کافی داشته باشند، ممکن است یک عمل جراحی تعویض مفصل زانو در نظر گرفته شود. تشخیص زمان مناسب تعویض مفصل زانو می‌تواند یک تصمیم دشوار باشد. تزریق اسید هیالورونیک درمانی است که با هدف تسکین علائم آرتروز زانو و تأخیر در نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو انجام می‌شود.

تزریق اسید هیالورونیک به کاهش درد ناشی از آرتروز کمک می‌کند. علائم برخی از بیماران طی چند روز بهبود می‌یابد اما تاثیر کامل آن معمولاً 3-5 هفته بعد از درمان حاصل می‌شود. این درمان ممکن است تا 6 ماه درد شما را تسکین دهد. پاسخ‌ها به این درمان متفاوت است و تزریقات به همه کمک نمی‌کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روش، تزریق اسید هیالورونیک بعد از 6 ماه ممکن است تکرار شود.

دکتر حیدریان با شما صحبت خواهد کرد که قبل، در طول و بعد از عمل ممکن است چه اتفاقی بیفتد. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، سوال کنید. حتی بک سوال کوچک آگاهی شما را بالا برده و به شما کمک می‌کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید و بتوانید تصمیم بگیرید که این درمان را انجام دهید. از شما خواسته می‌شود با امضای فرم رضایت نامه این کار را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت جهت تزریق ژل در زانو در کلینیک سلامت امید میتوانید با شماره تلفن 02166533245 تماس حاصل فرمایید.

اسید هیالورونیک چیست؟

اسید هیالورونیک (نام‌های تجاری Synvisc ، Osteoartz) برای درمان آرتروز، نوعی بیماری که بر مفاصل تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود.. بیشترین استفاده برای درمان آرتروز زانو است. این ماده به عنوان درمانی برای آرتریت روماتوئید استفاده نمی‌شود. در یک مفصل طبیعی لایه‌ای از غضروف یا ماسوره انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند. غضروف به مفصل کمک می‌کند تا یکنواخت حرکت کند و انتهای استخوان‌ها را بپیچد. در بیماری آرتروز غضروف تجزیه شده و نازک می‌شود. در این صورت انتهای استخوان‌ها را محافظت نمی‌کند و مفصل توانایی حرکت روان خود را از دست می‌دهد.

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در مفاصل و سایر قسمت‌های بدن یافت می‌شود. در مفصل در غضروف و مایع سینوویال وجود دارد که مفاصل را روغن کاری می‌کند تا بتواند روان و راحت کار کند. در افراد مبتلا به آرتروز میزان اسید هیالورونیک کم‌تر می‌شود و دیگر قادر به محافظت از مفصل نیست. تزریق اسید هیالورونیک مصنوعی به مفاصل آسیب دیده ممکن است این محافظت را بهبود بخشد.

اگر سایر روش‌های درمانی موثر نباشد یا نامناسب باشد، معمولاً تزریق اسید هیالورونیک به افرادی که استئوآرتریت زانو دارند پیشنهاد می‌شود.

اسید هیالورونیک چگونه تزریق می‌شود؟

اسید هیالورونیک چگونه تزریق می‌شود-min-min

تزریق اسید هیالورونیک معمولا توسط پزشک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود. اگر تزریق برای درد انجام شود، ممکن است حاوی بی‌حسی موضعی باشد. همچنین ممکن است قبل از تزریق هیدروکورتیزون را که یک بی‌حس کننده موضعی است روی موضع اسپری کنید تا پوست شما را بی‌حس کند.

بعد از تزریق می‌توانید به خانه برید اما ممکن است لازم باشد ناحیه‌ای که تحت درمان قرار گرفته‌است را به مدت چند روز استراحت دهید. شما می‌توانید تا 4 بار در سال تزریق هیدروکورتیزون را به همان مفصل تزریق کنید.

در صورت ابتلا به آرتریت، این نوع درمان فقط در مواردی استفاده می‌شود که فقط چند مفاصل تحت تأثیر قرار می‌گیرند. معمولاً در هر جلسه درمان بیش از 3 مفاصل تزریق نمی‌شود. دوز هیدروکورتیزون تزریق شده بستگی به اندازه مفصل دارد و می‌تواند بین 5mg و 50mg هیدروکورتیزون متفاوت باشد.

مقدار هیدروکورتیزون در آینده می‌تواند کم‌تر یا بیشتر باشد. این میزان بستگی به این دارد که تزریق قبلی چقدر اثر داشته، اثر آن چه مدت طول کشیده و آیا عوارض جانبی داشته یا خیر.

چه کسی می‌تواند و نمی‌تواند تزریق هیدروکورتیزون داشته باشد

بزرگسالان و کودکان می‌توانند تزریق هیدروکورتیزون داشته باشند.

تزریق هیدروکورتیزون برای بعضی افراد مناسب نیست. اگر هریک از موارد زیر را دارید، قبل از شروع درمان به پزشک خود اطلاع دهید:

• تاکنون یک واکنش آلرژیک به هیدروکورتیزون یا هر داروی دیگری داشته‌اید
  • تا به حال دچار افسردگی یا افسردگی مانیک (اختلال دو قطبی) شده‌اید یا یکی از خانواده نزدیک شما این بیماری را داشته است
  • عفونت (از جمله عفونت چشم)
  • در حال تلاش برای باردار شدن هستید، در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید
  • اخیراً با فرد مبتلا به زونا، آبله مرغان یا سرخک در تماس بوده‌اید (مگر اینکه مطمئن باشید که از این عفونت‌ها مصون هستید)
  • اخیراً واکسیناسیون داشته یا به زودی انجام خواهید داد

هیدروکورتیزون می‌تواند برخی از مشکلات سلامتی را تشدید کند، بنابراین مهم است که پزشک شما را تحت نظر داشته باشد.

پزشک شما حتماً باید درمورد مشکلات زیر اطلاع داشته باشد:

• زخم درمان نشده
  • مشکل چشمی به نام گلوکوم
  • استخوان‌های ضعیف یا شکننده (پوکی استخوان)

اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خون خود را چک می‌کنید، لازم است این کار را بیشتر انجام دهید. تزریق هیدروکورتیزون می‌تواند بر کنترل قند خون شما تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی تزریق هیدروکورتیزون چیست

بیشتر افراد بعد از تزریق هیدروکورتیزون هیچ عارضه جانبی ندارند. اگر فقط یک قسمت از بدن تزریق شود، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر می‌شود.

عوارض جانبی رایج

شایع‌ترین عارضه جانبی تزریق هیدروکورتیزون، درد شدید و تورم در مفصل است که تزریق در آن انجام شده است. این عارضه معمولاً بعد از یک یا دو روز بهتر می‌شود.

همچنین ممکن است در جایی که تزریق انجام شده کبودی ایجاد شود. این مشکل نیز باید بعد از چند روز از بین برود.

عوارض جانبی جدی

با تزریق هیدروکورتیزون، دارو مستقیماً در مفصل دردناک یا متورم قرار می‌گیرد. این ماده به سایر قسمت‌های بدن شما منتقل نمی‌شود. یعنی کمتر احتمال دارد که عوارض جانبی ایجاد کند. هرچند، گاهی اوقات، هیدروکورتیزون از تزریق مفصل می‌تواند وارد جریان خون شود. اگر چندین تزریق داشته باشید، احتمالاً این اتفاق می‌افتد. داشتن یک واکنش آلرژیک (آنافیلاکسی) به یک تزریق هیدروکورتیزون بسیار نادر است اما اگر این اتفاق برای شما یا فرزندتان رخ داد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

اگر هیدروکورتیزون وارد جریان خون شما شود، می‌تواند در بدن شما حرکت کند و احتمال بسیار کمی وجود دارد که دچار عارضه جدی شوید.

در صورت مشاهده علائم زیر فوراً با پزشک تماس بگیرید:

• افسردگی (از جمله داشتن افکار خودکشی)، احساس زیاد، نوسانات خلقی، احساس اضطراب، دیدن یا شنیدن چیزهایی که در آنجا نیستند یا داشتن افکار عجیب یا ترسناک. این‌ها می‌تواند نشانه مشکلات سلامت روان باشد
  • تب (درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتیگراد)، لرز، گلودرد شدید، درد گوش یا سینوس، سرفه، درد هنگام خم شدن، زخم دهان یا زخمی که بهبود نمی‌یابد، این می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد
  • خواب آلودگی یا گیجی، احساس گرسنگی یا تشنگی، احساسات بیش از حد معمول، گرگرفتگی، سریع نفس کشیدن یا بوی میوه در تنفس. این‌ها می‌توانند نشانه قند خون بالا باشند.
  • افزایش وزن در قسمت فوقانی کمر یا شکم، صورت گرد، سردرد بسیار بد و بهبود آهسته زخم. این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از سندرم کوشینگ باشد

همچنین در صورت مشاهده علائم زیر نیز باید فوراً با پزشک تماس بگیرید:

• مشکل در تنفس
  • تورم در بازوها یا پاها
  • تغییر در بینایی شما

برخی از این عوارض جانبی مانند تغییر خلق و خو بعد از چند روز ممکن است اتفاق بیفتد. سایر موارد مانند ایجاد صورت گرد ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از تزریق اتفاق بیفتد.

آیا فرزند من می‌تواند تزریق مفصل استروئید یا هیالورونیک اسید داشته باشد؟

بله، تزریق اسید هیالورونیک یک گزینه درمانی بی‌خطر و مؤثر برای کودکان است. این داروها گاهی اوقات برای سرکوب التهاب و از بین بردن درد و در ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانان استفاده می‌شوند. تزریق گاهی اوقات می‌توانند علائم را تا 6 ماه و گاهی طولانی‌تر تسکین دهند (علائم می‌توانند کاملاً از بین بروند). آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان شایع‌ترین نوع آرتروز در کودکان است. برخی از کودکان، به ویژه کودکان خردسال، ممکن است نیاز به تزریق استروئید تحت بیهوشی عمومی یا آرام بخش داشته باشند. در موارد نادر، اگر کودک یا نوجوان شما ماه‌ها یا سال‌ها تزریق هیدروکورتیزون داشته باشد، می‌تواند رشد طبیعی آن‌ها را کند کند.

پزشک کودک شما هنگام تزریق هیدروکورتیزون، رشد او را با دقت مشاهده خواهد کرد. به این ترتیب اگر کودک شما رشد کندتری داشته باشد می‌تواند به سرعت متوجه شود و در صورت لزوم درمان خود را تغییر دهد.

اگر نگران تزریق هیدروکورتیزون در کودکتان هستید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه با عوارض جانبی مقابله کنیم

چه باید کرد:

درد در مفصل پس از تزریق

این عارضه بعد از یک یا دو روز بهتر می‌شود. مفصل را به مدت 24 ساعت پس از تزریق استراحت دهید و هیچ تمرین سنگینی انجام ندهید. مصرف مسکن‌های روزمره مانند پاراستامول و ایبوپروفن بی‌خطر است.

بارداری و شیردهی

معمولاً در حین بارداری یا شیردهی تزریق هیدروکورتیزون اشکالی ندارد. با این حال، هیدروکورتیزون گاهی باعث ایجاد مشکلاتی در 12 هفته اول بارداری می‌شود. اگر می‌خواهید باردار شوید یا قبل از تزریق هیدروکورتیزون باردار هستید، به پزشک خود بگویید.

تزریق هیدروکورتیزون و شیردهی

تزریق هیدروکورتیزون در حین شیردهی بی‌خطر است. فقط مقادیر بسیار کمی هیدروکورتیزون وارد شیر مادر می‌شود بنابراین بعید به نظر می‌رسد که مضر باشد.

هشدارها با داروهای دیگر

داروهای زیادی وجود دارد که می‌توانند با نحوه کار تزریق هیدروکورتیزون تداخل داشته باشند. مهم است که قبل از شروع مصرف دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید که دارو با تزریق هیدروکورتیزون تداخل ندارد و بی‌خطر است. این داروها شامل داروهای تجویزی و داروهای غیرتجویزی مانند آسپرین، پاراستامول و ایبوپروفن هستند. همچنین شامل داروهای گیاهی و مکمل های گیاهی نیز می‌شوند.

نکاتی برای مراقبت از زانوها

مهم نیست که چه درمانی را برای آرتروز زانو انجام می‌دهید، بلکه باید اقدامات دیگری نیز برای مراقبت از زانو انجام دهید. در اینجا چند نکته برای شروع کار آمده است:

• سعی کنید فعالیت‌هایی را که زانوی شما را تحت فشار قرار می‌دهد به حداقل برسانید. به عنوان مثال به جای پله‌ها از آسانسور یا پله برقی استفاده کنید.
  • از فعالیت‌های پر فشار مانند دویدن یا تنیس خودداری کنید. می‌توانید این ورزش‌ها را با شنا، دوچرخه سواری یا پیاده‌روی جایگزین کنید که ورزش‌های بسیار خوبی هستند و بر روی زانوها نیز فشار وارد نمی‌کنند.
  • وزن سالم خود را حفظ کرده یا در صورت نیاز وزن خود را کم کنید. وزن اضافی به زانوهای شما فشار وارد می‌کند.
  • از گرما و یخ برای آرام کردن زانوها استفاده کنید.
  • اگر درد زانوهایتان در تحرک شما مشکل ایجاد می‌کنند، سعی کنید از بریس زانو یا از عصا استفاده کنید.
  • یک برنامه ورزش شخصی را با کسی که در مورد استئوآرتریت آگاه است برای خود در نظر بگیرید.
تزریق ژل به زانو:مزایای آمپول هیالورونیک اسید داخل مفصل زانو