درد جلوی زانو بیماری خاصی نیست اما می‌تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در اطراف و جلوی زانو شود. این بیماری می‌تواند از بیماری‌های دیگری نشات گرفته باشدکه لزوماً مربوط به زانو هم نیستند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#74b2e9″]

درد جلوی زانو یکی از شایع‌ترین دردها و عوارض مرتبط با زانوست و یکی از بیماری‌هایی است که اغلب اوقات پزشکان متوجه علت آن نمی‌شوند و نمی‌توانند به طور کامل مشکل را ارزیابی و درمان کنند.

دکتر سعیدی و همکارانش بر این باورند که بررسی جداگانه مشکلاتی که می‌تواند باعث بروز درد جلو زانو شود توسط فیزیوتراپیست از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در این صورت وی می‌تواند بهترین روش درمانی را انتخاب و اجرا نماید. دکتر سعیدی و همکاران او برای انجام فرایند تشخیص، سؤالات متعددی از بیمار پرسیده و معاینات متنوعی را انجام می‌دهند تا دلیل اصلی که باعث ایجاد درد جلو زانو شده است را تشخیص داده و نهایتاً بتوانند در مورد انتخاب بهترین روش درمانی تصمیم گیری کنند.

اگر شما از درد جلو زانو رنج می‌برید، باید به یک فیزیوتراپیست با تجربه و متبحر که دانش کافی در مورد زوایای مختلف ساختار زانو و بیماری‌های مرتبط با آن دارد مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد جلوی زانو یا دریافت نوبت برای مشاوره با شماره‌های02166533245 تماس حاصل فرمایید.
[/alert]

آناتومی جلوی زانو

کشکک یا کاسه زانو روی مفصل زانو قرار گرفته است. وقتی که شما زانوی خود را خم و راست می‌کنید، قسمت زیرین کشکک زانو روی استخوان‌های تشکیل دهنده زانو می‌غلتد. تاندون‌های قوی به اتصال کاسه زانو به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها که اطراف زانو را احاطه کرده‌اند کمک می‌کند. این تاندون‌ها عبارتند از:

• تاندون پاتلار (جایی که کاسه زانو به استخوان ساق پا متصل می‌شود)
  • تاندون چهار سر (جایی که ماهیچه ران به بالای کاسه زانو متصل می‌شود)

علل عمومی ابتلا به درد جلوی زانو

سندرم درد پاتلوفمورال

درد در مفاصل زانو باعث ایجاد درد در پشت یا اطراف کاسه زانو و ازگوداشلاتر شده که می‌تواند با بالا رفتن از پله‌ها، نشستن به حالت چمباتمه‌ای و نشستن‌های طولانی مدت تحریک شود. این درد در جوانان و نوجوانان شایع‌تر است ولی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد، به خصوص در کسانی که فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی منظمی دارند. دلایل ابتلا به سندرم درد پاتلوفمورال عبارتند از: قدرت کم ماهیچه‌های ساق پا، تحرک و کار زیاد مفصل زانو، مشکلات پاها، مشکلات مربوط به ناترازی پاها و استفاده بیش از اندازه از زانو (فعالیت‌های شدید ورزشی).

آرتروز

این نوعی از استئوآرتریت زانو بوده که در بین میانسالان و افراد مسن می‌تواند باعث ایجاد درد جلو زانو شود.

التهاب کیسه‌های مفصلی

التهاب کیسه‌های مفصلی کاسه زانو (اماس کیسه زانو) تورم بورس زانو (کیسه بافتی نازک و کوچک) است. بورس اینفراپاتلار (زانوی فرد) تورم زیر کشکک زانو است. هر دو بیماری می‌توانند باعث ایجاد درد جلو زانو شوند.

تندینوپاتی کشکک زانو

این بیماری به عنوان زانوی دوندگان هم شناخته می‌شود که اختلالی دردناک و متداول ناشی از استفاده بیش از حد از زانو می‌باشد.

بیماری کندرومالاسی کشکک زانو

نرم شدن غصروف مفصلی زانو علاوه بر ایجاد درد جلو زانو می‌تواند باعث در رفتگی کشکک زانو هم بشود.

بیماری هایپر موبیلیتی مفصل زانو

هایپراکستنشن و هایپرفلکشن زانو معمولاً در سنین بلوغ رخ می‌دهند.

در رفتگی کشکک زانو

در رفتگی کشکک زانو معولاً با آسیب‌های مفصل پاتلوفیمورال همراه است.

بیماری دوبخشی پاتلا

این بیماری در دوران بلوغ شایع است، اغلب همراه با درد و حساسیت است. این بیماری معمولاً بدون علائم بوده اما میزان شدت آن بسیار متفاوت است و حتی در برخی موارد برای درمان به انجام عمل جراحی نیاز دارد.

علائم درد جلو زانو

درد جلو زانو دردی مبهم است که اغلب در قسمت‌هایی که در زیر شرح داده شده است احساس می‌شود:

• پشت کشکک زانو (پاتلا)
  • زیر کشکک زانو
  • اطراف کشکک زانو

یکی از علائم شایع این بیماری، احساس خرد شدن و آسیاب شدن در هنگام خم کردن زانو است (وقتی که مچ پا به سمت پشت ران خم می‌شود). بروز درد هنگام انجام فعالیت‌هایی، مانند پریدن، سرپا نشستن و وزنه برداری که خم شدن مکرر زانو را ایجاب می‌کند نیز از علائم درد جلو زانو در موارد زیر درد بیشتر می‌شود:

• خم کردن زیاد زانو
  • پایین رفت از پله‌ها
  • دویدن در سراشیبی
  • ایستادن پس از اینکه مدت زمانی در حالت نشسته بوده‌اید

از دیگر علائم درد جلو زانو، «بروز درد هنگام انجام فعالیت‌هایی، مانند پریدن، سرپا نشستن، دویدن و وزنه برداری که خم شدن مکرر زانو را ایجاب می‌کند»، می باشد.

تشخیص علت درد جلوی زانو

تشخیص و ارزیابی شامل یک ارزیابی کامل از کل اندام تحتانی از پاها گرفته تا قسمت پایینی ستون فقرات است. معاینه بالینی شامل تغییر شکل گردشی و خم شدگی استخوان ساق پا نمی‌شود. پزشک ممکن است برای بررسی عدم تعادل ماهیچه‌ها و ثبات مرکزی بدن از شما بخواهد یک پا را به حالت چمباتمه‌ای خم کنید.

استفاده از عکس برداری به وسیله اشعه ایکس نیز یک عمل متداول برای کمک به تشخیص است. یک عکس خاص که با اشعه ایکس گرفته شده است می‌تواند نشانه‌های آرتریت و کجی کشکک زانو را مشخص کند. اسکن ام آر آی هم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان درد جلوی زانو

درمان درد جلو زانو به عوامل به وجود آورنده آن بستگی دارد؛ درمان‌های محافظه کارانه معمولاً به اندازه‌ای مؤثر خواهد بود که نیازی به انجام عمل جراحی نباشد. استراحت دادن به زانو برای یک دوره زمانی و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپیرین می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد.

تزریق اپیدورال

تزریق آستروئید اپیدورال عملی مطمئن، با خطرات احتمالی کم و تقریباً بدون درد است که مستقیماً داروهای مختلفی را به ناحیه زانو وارد می‌کند. داروهای مورد استفاده در این روش درمانی شامل استروئیدها و بیهوشی‌های منطقه‌ای است. وقتی که تزریق در ناحیه اپیدورال انجام می‌شود این داروها پالس‌های مرتبط با درد را مسدود و ساختارهای عصبی را قطع می‌کنند تا تورم و التهاب کاهش یابد و همچنین تغییرات بیوشیمیایی که باعث ایجاد درد شده‌اند را برعکس می‌کنند.

اوزون تراپی

اوزون تراپی برای درمان درد جلو زانو یک تزریق ترکیبی حاوی اکسیژن خالص، باز تولید بافت‌های هومئوپاتی، تغذیه سلولی، تکثیر کننده‌ها و اوزون است. این ترکیبات غشای سلولی را نامتعادل کرده بنابراین سلول‌ها می‌توانند بهبود یافته و تورم و التهاب از بین برود. تکثیر کننده‌ها، تولید عامل رشد و اوزون جریان خون سالم را تحریک می‌کنند. اوزون تراپی مستقیماً به سمت دلیل اصلی ایجاد درد رفته و درد را به سرعت کاهش خواهد داد.

کشش یا ترکشن

هدف ترکشن کاهش درد به وسیله طیفی از حرکات در افرادی که به اختلال حرکتی یک جانبه و درد در هنگام خم شدن زانو دچار هستند، می‌باشد. پس از انجام حرکات ترکشن در زانو، بیماران دستورالعمل و دستورات تمرینی برای کشش زانوی دارای درد دریافت خواهند کرد.

روش‌های درمانی که برای افراد مبتلا به درد جلوی زانو توصیه می‌شود عبارتند از: اولتراسوند، TENs، مگنت تراپی برای کنترل درد و بیوفیدبک الکترومیوگرافی. تحریک الکتریکی عصبی – عضلانی برای کمک به تسهیل حرکتی در فعالیت‌های عضلات چهار سر می‌تواند برای بازتوانی عضلات، کاهش درد، کاهش تورم یا ضعف زانوها مفید باشد.

نوار پیچی

اگر کف پای شما صاف باشد و زانوی خود را برای جا انداختن کشکک آن نوار پیچی کرده باشید؛ استفاده از کفش‌های مخصوص و ابزارهای حمایتی (اورتوز) می‌تواند مفید باشد. همچنین استفاده از کفش‌های صحیح در هنگام دویدن و ورزش کردن واقعاً مفید خواهد بود.

تمرینات ورزشی برای درمان درد جلو زانو

برای درمان درد جلو زانوی معمولی، ما ابتدا باید بر تقارن بین زانوها تمرکز کرده و سپس به ارزیابی‌های مربوط به عملکرد زانو بپردازیم. هدف از درمان بازگرداندن تقارن بین دو زانو است. برای رسیدن به هدف باید محدوده‌های حرکتی را به حالت قبل از بیماری برگرداند و پاها را تقویت نمود. اولین گام در این روش درمانی، ترمیم کششی زانو است (همچنین هایپراکستنشن). پس از اینکه حالت کششی و صاف زانو به طور کامل بازگشت، نوبت به مرحله بعد می‌رسد، در این مرحله فلکشن یا حالت خمشی زانو ترمیم می‌شود. وقتی که بیمار توانست به طور کامل محدوده حرکتی زانوها را ترمیم نماید، ما می‌توانیم تقویت عضلات پا (به خصوص عضلات چهار سر) را شروع کنیم.

برخی حرکات درمانی که به صاف کردن (اکستنشن) زانو کمک می‌کند در زیر نشان داده شده است:

• تکیه پاشنه پا (برای هایپراکستنشن هم به کار برده می‌شود)

• کشش به کمک حوله

برخی تمرینات که برای بهبود محدوه خمشی زانو می‌تواند مفید باشد در زیر نشان داده شده است:

• حرکات دوچرخه (برای کشش و اکستنشن زانو هم می‌تواند به کار برده شود)
  • تکیه پاشنه پا به دیوار (انجام و استراحت)

برخی حرکات هم برای تقویت زانو به کار برده می‌شوند (فقط در زمانی که محدوده حرکتی زانو به طور کامل بازگشته باشد).

• ورزش‌های هوازی سبک بر روی دوچرخه ثابت
  • دستگاه استپ