لیزر درمانی زانوکاربرد لیزر کم‌توان در درمان آسیب‌ها و درد زانو-minدرد زانو مشکلی است که ممکن است در هر سنی برای افراد اتفاق بیفتد. ساختار زانو پیچیده است و شامل استخوان‌های مفصل (فیبولا، فیمور و تیبیا)، کشکک زانو (پاتلا)، رباط‌ها، غضروف (مینیسک) و تاندون‌ها می‌شود. درد ممکن است از هر یک از این قسمت‌ها شروع شود که در نهایت باعث احساس درد در زانو می‌شود. امروزه درد زانو یک مشکل شایع است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این درد ممکن است تمام زانو یا بخشی از آن را در برگیرد. غالباً زانو درد باعث ایجاد محدودیت‌های حرکتی می‌شود. برای حل این مشکلات باید بیماری‌های زمینه‌ای را شناسایی کنید.

در لیزر درمانی که از لیزر کلاس 3 و 4 استفاده می‌شود که برای مدت کوتاهی روی زانو و قسمت دردناک آن تابانده می‌شود.  لیزرها بر اساس شدت و دمای پرتو نوری که دارند دسته‌بندی می‌شوند. لیزر درمانی برای انجام عمل‌های جراحی به کار برده می‌شوند و کاربردهای دیگری نیز دارند در حالی که لیزر درمانی با طول موج‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد نیز به بافت‌های عمقی‌تر بدن نفوذ می‌کند. از آنجا که پوست نمی‌تواند این اندازه از نور را جذب کند باید پزشک یا تکنسین از کلاسی از لیزر استفاده کنند که در عمق متناسب با منشأ درد نفوذ کند.

علت ابتلا به زانو درد

زانو درد ممکن است دلایل متفاوت و متعددی از آسیب‌دیدگی گرفته تا مشکلات مکانیکی و ابتلا به انواع آرتروزها داشته باشد. درد زانو از یکی از ساختارهای متعدد زانو شروع می‌شود. در صورت بروز عفونت ممکن است زانو متورم شده و به شدت دردناک شود.

• آسیب دیدگی رباط صلیبی
  • شکستگی‌ها
  • پارگی مینیسک
  • بورسیت زانو
  • تاندونیت پاتلار
  • سستی بدن
  • سندرم باند ایلیونیبیال
  • دررفتگی کشکک زانو
  • درد پا یا لگن
  • استئوآرتریت
  • روماتیسم مفصلی
  • نقرس
  • شبه نقرس
  • آرتریت عفونی
  • سندرم درد پاتلوفیمورال

علائم زانو درد

علائم زانو درد-min

شدت و محل درد زانو در هر مورد متفاوت است. علائم و نشانه‌های شایع مشاهده شده در هنگام زانو درد به علت آن بستگی دارد و شامل موارد زیر می‌شود:

• خشک‌شدگی و تورم
  • قرمز شدن زانو و گرم شدن آن
  • محدودیت‌های حرکتی
  • ضعف
  • صدای تق‌تق زانو
  • عدم کشش عضلات زانو
  • بی‌ثباتی زانو که منجر به بروز مشکل در هنگام راه رفتن می‌شود.
  • ناراحتی در زانو به دلیل لنگیدن
  • آسیب‌دیدگی رباط‌های زانو که ممکن است باعث ایجاد مشکل در هنگام بالا و پایین رفتن از پله یا شیب شود.
  • مشکل در خم کردن زانو
  • مشکل در انتقال وزن از روی یک زانو به زانوی دیگر

درمان زانو درد

درمان زانو درد به محل ایجاد درد بستگی دارد. برخی از اقدامات درمانی عمومی عبارتند از:

• مصرف دارو
  • فیزیوتراپی و درمان‌های فیزیکی
  • تزریق
  • عمل جراحی
  • درمان‌های دیگر مانند طب سوزنی

لیزر درمانی برای درمان مشکلات زانو

لیزر درمانی سرد برای درمان زانو درد-min

از زمان ماقبل تاریخ، انسان از نور برای مقاصد درمانی استفاده می‌کرده است. یونانی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها و سرخپوستان به این کار، خورشید درمانی می‌گفته‌اند و بعدها به فوتوتراپی با نور یونیزه ماوراء بنفش لوپوس ولگاریس نامیده شد. در عصر مدرن، لیزر درمانی به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان درد به خصوص دردهای زانو تبدیل شده است. با این که درمان با لیزر  هنوز در مراحل اولیه شکل‌گیری است اما بسیاری از پزشکان به دلیل نتایج مثبت آن در حوزه‌های مختلف، استفاده از آن را توصیه می‌کنند. بسیاری از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این کار در کاهش دردها از جمله درد زانو مؤثر و کارآمد است.

• پزشکان از لیزر درمانی برای تسکین موقتی یا دائمی درد استفاده می‌کنند.
  • گفته می‌شود که لیزر درمانی برای رفع دردهای مختلف ناشی از ابتلا به آرتروز، دررفتگی‌های مفصلی و دردهای شدید مؤثر است.

نحوه انجام فرایند

لیزر درمانی  یک روش درمانی غیرتهاجمی است که معمولاً توسط پزشک در مطب با ابزارهای دستی کوچک انجام می‌شود. از شما خواسته می‌شود که از یک عینک محافظ استفاده کنید زیرا تابش مستقیم لیزر ممکن است به چشم‌های شما آسیب وارد کند. طول موج نور بر اساس شدت درد در زانو توسط پزشک تنظیم می‌شود. پزشک ابزار دستی لیزر  را در نزدیکی زانوی شما گرفته یا آن را به مدت 30 ثانیه تا حداکثر 5 دقیقه به پشت زانوی شما می‌چسباند که البته این مدت به شدت درد بستگی دارد. طول مدت قرار گرفتن در معرض لیزر  درمانی به اندازه ناحیه تحت درمان و میزان لیزر تابشی بستگی دارد. نور از پوست عبور کرده و به بافت زانو می‌رسد. بافت‌ها انرژی نوری که به آن‌ها می‌رسد را جذب می‌کنند. انرژی نور پس از جذب، التهاب را در زانو کاهش داده و بافت‌های آسیب‌دیده را برای بازسازی تحریک می‌کند. پس از یک جلسه درمان، شما احساس بهتری خواهید داشت اما تعداد جلسات درمان مورد نیاز به شدت آسیب‌دیدگی زانوی شما بستگی دارد. در مواردی که آسیب‌دیدگی شدید است، شما باید به مدت چند هفته یا حتی چند ماه چندین مرتبه در هفته به کلینیک مراجعه کنید.

معمولاً برای این که احساس بهتری پیدا کنید به بیش از یک جلسه درمان نیاز دارید. ممکن است از شما خواسته شود که به مدت چند هفته یا چند ماه چندین مرتبه در هفته به مطب مراجعه کنید. ممکن است کمی احساس خارش داشته باشید اما حین درمان، احساس گرما یا سرما نخواهید داشت. پس از درمان، شما می‌توانید بلافاصله به منزل مراجعت کنید و نیازی به بستری شدن شما برای بهبودی نیست و این روش کاملاً بدون درد است.

لیزر درمانی چگونه کار می‌کند؟

لیزر سرد چگونه کار می‌کند؟-min

ممکن است شما در دوران ابتدایی آموخته باشید که گیاهان طی فرایندی به نام فوتوسنتز از نور خورشید برای رشد و تولید انرژی استفاده می‌کنند. مفهوم پشت لیزر درمانی  نیز مشابه همین فرایند است.

به طور عمومی، لیزر درمانی  برای موارد زیر به کار برده می‌شود:

• کاهش التهاب
  • جلوگیری از شکل‌گیری بافت‌های اسکاری دردناک
  • تسریع فرایند بهبودی عصب
  • افزایش انرژی سلولی
  • تسریع فرایند التیام زخم‌ها
  • باز سازی سلولی و بهبود بافت

لیزر درمانی در عمق زیر پوست نفوذ کرده و بازسازی سلولی را تحریک کرده و به بهبود بافت و غضروف آسیب‌دیده کمک می‌کند.

لیزر درمانی  برای درمان چه نوع آسیب هایی در زانو کمک می‌کند؟

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دچار آسیب‌دیدگی‌های زانو شده‌اند و همچنین افرادی که آسیب‌دیدگی آنها به دلیل وارد شدن ضربه به زانو ایجاد شده است می‌توانند از مزایای لیزر درمانی  استفاده کنند. دردهای ناشی از سایش استخوان‌ها روی هم ممکن است با ترکیب لیزر درمانی و درمان‌های فیزیکی تسکین یابند. لیزر درمانی ، تحریک و در نتیجه التهاب ناشی از ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد و درمان‌های فیزیکی نیز به تقویت عضلات و رباط‌های اطراف زانو کمک می‌کند بنابراین فشار از روی مفصل برداشته می‌شود.

زانوی آسیب‌دیده پس از استفاده از لیزر درمانی  سریع‌تر بهبود می‌یابد زیرا مکانیسم بهبودی بدن تحریک شده و گردش جریان خون افزایش می‌یابد.

ب صورت خلاصه لیزر درمانی در درمان این مشکلات کمک کننده است :

• آرتروز و ساییدگی زانو
  • پارگی و کشیدگی رباط های زانو
  • آسیب دیدگی مینیسک زانو
  • نرمی غضروف کشکک

آیا این روش درمانی برای درمان مشکلات زانو  زانو مؤثر است؟

مطالعات نشان می‌دهد که لیزر درمانی در بهبود مشکلات  عضلانی اسکلتی مؤثر است.

به هر حال، لیزر درمانی  دارای یک مزیت مهم دیگر نیز هست: لیزر درمانی  یک روش مطمئن و غیرتهاجمی است. لیزر درمانی برای درمان دردهای زانو یا دردهای عضلانی اسکلتی به هیچ عنوان دردناک نیست. به علاوه، بیماران می‌توانند پس از چند جلسه درمانی نتایج را مشاهده می‌کنند.

این روش کاملاً متفاوت از عمل جراحی دردناک تعویض مفصل زانو است که در آن شما باید هفته‌ها و ماه‌ها تحت درمان‌های توان‌بخشی قرار گیرید.

پزشک متخصص سوابق پزشکی شما را بررسی کرده و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز را برای تسکین درد زانو مشخص می‌کند. معمولاً زمانی که لیزر درمانی به عنوان بخشی از برنامه جامع توان‌بخشی و در کنار فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی، ماساژ و تغییرات سبک زندگی در نظر گرفته شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

مزایای لیزر درمانی  برای درد زانو

برخی از مزیت‌های استفاده از لیزر درمانی  برای درمان درد زانو عبارتند از:

• یک روش غیرتهاجمی برای تسکین درد
  • عدم نیاز به تجویز دارو یا مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک
  • نداشتن طول دوره درمان
  • نداشت عوارض جانبی؛ در صورتی که به درستی انجام شود
  • جلسات درمانی کوتاه
  • برخی بیمه‌ها، هزینه این فرایند را پوشش می‌دهند
  • نقاط ماشه‌ای طبی سوزنی را برای تسکین درد هدف قرار می‌دهد

طول مدت تأثیر این روش درمانی چقدر است؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود و همچنین مدت تأثیر این روش درمانی برای هر فرد متفاوت است. آرتروز و بیمارهای استخوانی مشابه هنوز درمانی ندارند. ولی لیزر درمانی  به تسکین درد ناشی از علائم این بیماری‌ها کمک کرده و کیفیت زندگی افرادی که دچار بیمارهای تحلیلی استخوانی در زانو شده‌اند را بهبود می‌بخشد. استفاده از لیزر درمانی به برخی افراد کمک می‌کند که بتوانند حرکات ورزشی را شروع کرده و وزن خود را کاهش دهند که به کاهش درد زانوی ناشی از ابتلا به آرتروز و بیمارهای دیگر کمک می‌کند.

لیزر درمانی زانو: کاربرد لیزر در درمان آسیب‌ها و درد زانو