کاربرد زانوبند طبی در پیشگیری و درمان آسیب‌های زانو

کاربرد زانوبند طبی در پیشگیری و درمان آسیب‌های زانو-minآسیب‌دیدگی‌های زانو یکی از ناتوان‌کننده‌ترین جراحاتی است که ممکن است یک نفر با آن رو به رو شود. چه شما اخیراً دچار آسیب‌دیدگی زانو شده باشید و چه دردهای قدیمی در ناحیه زانو داشته باشید، خیلی خوب می‌دانید که حرکت کردن و جابجا شدن با وجود این آسیب‌دیدگی‌ها چقدر دشوار است. با این که آسیب‌دیدگی‌های زانو انواع متنوعی دارند اما یک نکته مهم این است که شما می‌توانید برای کمک به تسریع بهبودی و بازیابی توانایی در این ناحیه، اقداماتی انجام دهید. قطعاً انجام اقدامات فیزیوتراپی و توان‌بخشی به شما توصیه می‌شود، البته اگر درد بسیار شدید است ممکن است توانایی‌های شما در انجام حرکات ورزشی محدود شود. به همین دلیل است که بسیاری از مراکز توان‌بخشی، استفاده از بریس‌های زانو را به بیماران خود توصیه می‌کنند. چه شما به آسیب‌دیدگی‌های جدی زانو نظیر آسیب‌دیدگی و پارگی رباط صلیبی دچار شده باشید و چه زانوی شما آسیب‌های کمتری نظیر کشیدگی زانو دیده باشد، استفاده از یک زانوبند طبی به شما در مسیر بهبودی کمک می‌کند.

چرا از بریس‌های زانو استفاده می‌کنیم؟


چرا از بریس‌های زانو استفاده می‌کنیم؟-minبا این که این یک سؤال پیچیده است اما پاسخ ساده به آن، استفاده از بریس زانو برای کمک به نگهداری و پایداری زانو است. زانوبندها، بریس‌های خاصی هستند که به همین دلیل ساخته شده و برای موارد مختلف کارکردهای متفاوتی دارند. برخی آسیب‌دیدگی‌ها به نوع خاصی از زانوبند نیاز دارند و برخی فعالیت‌ها را نیز با وجود بریس‌های زانو راحت‌تر می‌توان انجام داد. به هر حال، زانوبندهای طبی به محدود شدن برخی حرکات زانو که ممکن است باعث تشدید درد شوند کمک می‌کنند.

 بریس‌های زانو چگونه کار می‌کنند؟ زانوبندهای طبی چه کاری انجام می‌دهند؟


درد زانو، اشکال و انواع مختلفی دارد. برای هر یک از مشکلات زانو مانند پارگی رباط (رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط جانبی داخلی و رباط جانبی بیرونی)، پارگی مینیسک، مشکلات مرتبط با کشکک زانو یا حتی آرتروز زانو می‌توانید از یک نوع زانوبند خاص استفاده کنید.

 انتخاب مناسب‌ترین زانوبند طبی


زمانی که شما دنبال یک بریس زانو هستید، بلافاصله در می‌یابید که طیف گسترده‌ای از بریس‌ها با ویژگی‌ها و طراحی‌های مختلف وجود دارند. هر نوع بریس برای کمک به نوعی آسیب‌دیدگی یا بیماری زانو طراحی شده است و هر کدام ظرفیت متفاوتی در تسکین درد شما دارد. برخی باعث فشار و گرم شدن زانو شده و برخی سخت‌تر بوده و زانویی که ضعیف شده یا دررفته است را نگه می‌دارند. برخی حتی فشاری هدفمند برای تسکین درد عصب یا تاندون تأمین می‌کنند.

بهترین نکته در مورد انتخاب بریس مناسب برای شما امکان و وجود حق انتخاب است. با بریس‌های سفارشی زانو، شما می‌توانید یک زانوبند منحصر به فرد بسازید که دقیقاً مطابق نیازهای شما باشد اما ابتدا شما باید نوع بریس مناسب را انتخاب کنید.

برای کمک به این کار، ما امکان امتحان انواع مختلف زانوبند را برای شما فراهم می‌کنیم. توضیحات مرتبط با هر بریس، نوع بیماری که بریس برای آن طراحی شده و نحوه کارکرد بریس در تسکین درد را برای شما توضیح می‌دهیم.

انواع بریس‌ها


 بریس‌های سفارشی زانو

بریس‌های سفارشی زانو-minبریس‌های سفارشی زانو، بریس هایی هستند که مطابق زانوی شما قالب‌گیری شده و مختص آسیب‌دیدگی شما طراحی می‌شوند. درمانگر برای ساخت این زانوبندها، حداقل پنج اندازه‌گیری سفارشی برای شما انجام می‌دهد، آسیب‌دیدگی را به طور دقیق مشخص می‌کند و برای تهیه مناسب‌ترین سایز و ساختار که حداکثر حمایت را از زانوی شما داشته باشد اقدام می‌کند. مزیت زانوبندهای سفارشی علاوه بر افزایش حفاظت و تثبیت زانو، تطبیق آنها با آسیب‌دیدگی خاصی است که شما در زانو به آن مبتلا شده‌اید. اگر به هر یک از آسیب‌دیدگی‌های زانو نظیر پارگی مینیسک، آسیب‌دیدگی رباط‌ها یا کشیدگی شدید زانو مبتلا شده باشید، این بریس‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که با زانو یا بدن شما تطابق داشته باشند. عیب این نوع بریس‌ها، گران بودن آنها است.

زانوبندهای لولایی

زانوبندهای لولایی-min

بریس‌های لولایی زانو برای بیمارانی که دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی‌تر نظیر پارگی رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی و پارگی رباط‌های جانبی شده‌اند به کار برده می‌شود. این بریس‌ها همچنین برای تأمین حفاظت و ثبات زانو پس از انجام عمل‌های جراحی نیز مناسب هستند. این نوع بریس‌ها در مراحل اولیه بهبودی برای کمک به جلوگیری از تشدید آسیب‌دیدگی‌های رباط‌های زانو مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نکته عالی در مورد این نوع بریس‌ها این است که علیرغم این که معمولاً برای پس از عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما ورزشکاران نیز به منظور تأمین ثبات مضاعف زانو در زمان بازگشت به فعالیت‌های سبک می‌توانند از آنها استفاده کنند. در صورت ابتلا به آسیب‌دیدگی رباط‌های زانو، استفاده از این نوع بریس‌ها یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. عیب بریس‌های لولایی این است که راحت نیستند زیرا میله‌هایی که در کنار آنها قرار دارد سخت است اما قیمت بریس‌های لولایی زانو کمتر است.

 بریس‌های پوشیدنی

بریس‌های پوشیدنی-min

این نوع از بریس‌ها برای آسیب‌دیدگی‌های خفیف تا متوسط مفاصل و عضلات به کار برده می‌شوند. این نوع از بریس‌ها برای بیماران مبتلا به آرتروز یا درد مزمن زانو بسیار مناسب است. این زانوبندهای طبی، حرکات شما را مانند بریس‌های لولایی محدود نمی‌کنند بنابراین شما قادر خواهید بود که بدون کاهش دامنه حرکتی، حفاظت مضاعفی را برای زانوی خود تأمین کنید. بسیاری از بیماران استفاده از این نوع بریس‌ها را برای آسیب‌دیدگی‌های ناچیز به منظور راحتی بیشتر آنها، حجیم نبودن آنها و سبک‌تر بودنشان نسبت به بریس‌های لولایی انتخاب می‌کنند. علاوه بر افزایش محافظت از زانو، این بریس‌های زانو به بازتوزیع نیروهای اطراف زانو کمک کرده تا شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید و فرایند بهبودی شما تسریع شود. این نوع بریس‌ها برای ورزشکارانی که می‌خواهند به میادین ورزشی بازگردند و دامنه حرکتی آنها نیز محدود نشود مناسب است.

 بریس­هایی که دور زانو پیچیده می‌شوند

بریس¬هایی که دور زانو پیچیده می_شوند-min

این نوع از بریس‌ها برای بی‌ثباتی، دررفتگی کشکک زانو و درد خفیف تا متوسط زانو به کار برده می‌شوند. این نوع از بریس‌ها به حفظ کشکک زانو در محل خود کمک کرده و از زانو محافظت می‌کنند. این بریس‌ها علاوه بر کمک به تثبیت کشکک زانو به برداشت فشار از روی زانو نیز کمک کرده و باعث راحت‌تر حرکت کردن آن می‌شوند. پوشیدن و درآوردن این بریس‌ها که خیلی سبک هستند بسیار ساده است اما دوام آنها کمتر از انتخاب‌های دیگر است.

 بریس‌های کشکک باز در برابر بریس‌های کشکک بسته

بریس‌های کشکک باز در برابر بریس‌های کشکک بسته-min

 

ممکن است شما زانوبندهایی را دیده باشید که جلوی انها باز است در حالی که جلوی برخی دیگر از انها بسته است. تفاوت بین این دو بریس این است که نوع جلو باز آنها برای کمک به کاهش درد کشکک زانو مفید است در حالی که آنهایی که جلو بسته هستند بیشتر برای زانوهای آسیب دیده به کار برده می‌شوند و اثر چندانی بر کشکک زانو ندارند. بریس‌های زانوی جلوباز به تثبیت کشکک زانو در محل درست آن کمک کرده و از جابجا شدن آن جلوگیری می‌کند.

 بریس‌های تثبیت‌کننده زانو

بریس‌های تثبیت‌کننده زانو-min

بیشتر افراد نمی‌دانند که واقعاً نیازی به گچ گرفتن زانو به منظور تثبیت زانو پس از آسیب‌دیدگی‌های جدی ندارند. سخت‌ترین نوع زانوبندهای طبی، بریس‌های تثبیت‌کننده زانو هستند و دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که از نامشان مشخص است.

بریس‌های تثبیت‌کننده زانو برای نگه داشتن زانو در وضعیت کاملاً طبیعی ساخته شده‌اند و معمولاً مانند گچ عمل می‌کنند. به هر حال، بر خلاف گچ، بریس‌های تثبیت‌کننده را می‌توان برای درمان‌های موقتی، شستشو و تسکین خارش درآورد. این نوع بریس‌ها بسیار نرم‌تر و لطیف‌تر از گچ هستند.

این بریس‌ها بسیار سبک هستند و از پارچه و فوم نئوپرن تولید شده‌اند. وجود باندهای فلزی موجود در این زانوبندها باعث بی‌تحرکی و سختی آن‌ها می‌شود. این باندها با ملایمت اما محکم زانو را در جای خود نگه می‌دارند بنابراین شما دیگر نگران حرکت دادن زانوی خود در دوران بهبودی نخواهید بود.

بریس‌های تثبیت کنند برای افرادی که اخیراً دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی زانو شده‌اند و به دنبال جایگزینی برای گچ هستند بسیار مناسب است. شما می‌توانید این بریس‌ها را به جای گچ به کار گیرید یا پس از این که گچ برداشته شد می‌توانید از این بریس‌ها به طور موقتی در هنگام خواب یا انجام فعالیت‌های روزانه استفاده کنید.

 زانوبندهای فشاری

زانوبندهای فشاری-min (1)

زانوبندهای فشاری محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع بریس‌ها هستند زیرا برای طیف گسترده‌ای از عوارض و آسیب‌دیدگی‌های یا با اهداف پیشگیرانه می‌توان از آنها استفاده کرد. بریس‌های فشاری در اصل استوانه‌های کشی توخالی از پدهای نئوپرنی هستند. این زانوبندها قسمت وسیع‌تر و نرم‌تری برای کشکک زانو داشته یا قسمت کشکک زانوی آنها سوراخی دارد که امکان تحرک بیشتر را فراهم می‌کند.

بریس‌های فشاری زانو مزایای متعددی دارند که اولین آن را می‌توان توزیع فشار بر زانو دانست. زمانی که شما می‌ایستید، راه می‌روید یا روی زانوی خود خم می‌شوید، بر مفصل و بافت‌های اطراف آن فشار وارد می‌شود. یک بریس فشاری این فشار را برداشته و آنها به استخوان‌های بلندتر و قوی‌تر و بافت‌های عضلانی منتقل می‌کند تا فشار مستقیم وارده بر زانو کاهش یابد.

این بریس‌ها همچنین گرما و فشار ملایمی برای زانو فراهم می‌کنند که هر دو در تسکین درد مفصل مؤثر است. نئوپرن، زانو را گرم نگه می‌دارد و باعث شل شدن بافت‌ها و بهبود گردش جریان خون و در نتیجه تسریع روند بهبودی زانو می‌شود. با شل شدن عضلات و تاندون‌ها، هر درد ناشی از وجود تنش تسکین می‌یابد. گاهی اوقات، فشار باعث فشرده شدن بافت‌ها به هم شده و باعث تسکین درد می‌شود.

در نهایت، بریس‌های فشاری غالباً به عنوان ابزاری برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی به کار برده می‌شوند. آن‌ها از مفصل ضعیف شده به میزان کمی حفاظت کرده و به شما یادآوری می‌کنند که در هنگام ورزش کردن یا کار کردن مراقب زانوی خود باشید.

 بریس‌های بندی و نواری

بریس‌های بندی و نواری [h3]-min

 

زانو درد ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است این دلایل به کشکک زانو، عضلات اطراف زانو، یک کبودی بد، کشیدگی تاندون یا ناهنجاری مکانیکی در ساختار زانو مرتبط باشند. یکی از مشکلات شایع بین ورزشکاران جوان، ابتلا به تاندونیت کشکک زانو است که آسیب‌دیدگی تاندونی است که کشکک زانو را به استخوان ساق پا متصل می‌کند.

تاندون پاتلار به کشیده شدن و صاف کردن پا کمک می‌کنند بنابراین احتمال این که هر ورزشکاری که زیاد می‌دود و جهش زیادی هم دارد به کشیدگی تاندون پاتلار مبتلا باشد بیشتر است. زمانی که شما به تاندونیت پاتلار مبتلا شدید، در هنگام انجام کارهایی که در آنها باید پای خود را صاف کنید درد زیادی را احساس خواهید کرد.

نکته جالب این است که شما نیازی به پیچاندن کامل یک بریس برای درمان این مشکل ندارید. بند پاتلار برای وارد آوردن یک فشار حمایتی روی سطح بین کشکک زانو و زانوی شما طراحی شده است تنش وارده بر تاندون در حال بهبودی کاهش می‌دهد. این کار باعث می‌شود که درد زانو در هنگام خم و راست کردن پا خود به خود کاهش یابد.

 زانوبندهای طبی پددار

زانوبندهای طبی پددار-min

برخی از دردهای زانو ناشی از فشارهای ایستادن نیست بلکه فشار ناشی از زانو زدن باعث بروز این دردها می‌شود. فعالیت‌هایی نظیر باغبانی، تعمیرات منزل و مراقبت از کودکان که در آنها باید چندین ساعت در روز زانو زده و روی زانو بنشینید باعث ابتلا به زانو درد می‌شوند. اگر غالباً در هنگام زانو زدن دچار درد در ناحیه زانو می‌شوید یک راه حل خوب، استفاده از بریس‌های پددار به جای بریس‌های فشاری یا بریس‌های لولایی است.

در صورتی که زانو زدن باعث ایجاد درد و بروز مشکل برای شما می‌شود می‌توان به انواع دیگر بریس‌ها نیز پد افزود به این معنی که شما می‌توانید هر نوع بریسی را به یک بریس پددار تبدیل کنید یا شما می‌توانید از یک جفت زانوبند طبی مناسب برای بلند شدن و نشستن استفاده کرده و برای این که زانو زدن هم برای شما راحت‌تر شود به آنها پد اضافه کنید.

 آیا استفاده از بریس‌های زانو باعث افزایش درد می‌شوند؟


به طور عمومی استفاده از بریس‌های زانو نباید باعث افزایش درد یا تشدید علائم شوند. البته اگر شما نوع اشتباهی از بریس‌های زانو را برای مشکل خود انتخاب کنید یا آنها را به طور اشتباه بپوشید ممکن است باعث افزایش درد شما شوند. به همین دلیل است که در هنگام انتخاب بریس‌ها باید با پزشک مشورت کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که سفت‌تر بودن بریس همیشه به معنی بهتر بودن آن نیست و هیچ موقع نباید زانوبندها را خیلی محکم ببندید. یک نکته مهم دیگر این است که بریس‌ها را فقط در مواقع نیاز بپوشید زیرا استفاده از بریس در هنگام استراحت برای زانودردهای خفیف باعث ضعیف شدن تدریجی عضلات اطراف زانو می‌شود و این ضعف در نهایت باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد بنابراین باید زمانی که به بریس نیاز ندارید آنها را درآورید.


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است