7

قفل شدن زانو حالتی است که در آن زانو در یک حالت قفل کرده و نمی‌توان آن را خم و راست کرد. قفل کردن زانو بیماری بسیار دردناکی است که علاوه بر این که توانایی فرد را در خم کردن زانو محدود می‌کند، بلکه او را در راه رفتن، بلند شدن و ایستادن و حتی نشستن هم ناتوان و اذیت می‌کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#74b2e9″]

اگر شما از درد قفل کردن زانو رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان علت ایجاد کننده آن هستید، می‌توانید به متخصصین طب فیزیکی و توان بخشی ما در کلینیک تخصصی زانوی دکتر سعیدی مراجعه فرمایید.

دکتر سعیدی و دستیاران ایشان با تشخیص علت و نوع قفل شدگی زانو، با استفاده از روش‌های بدون جراحی به شما در بهبود سریع و کاهش درد زانو کمک خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزو نوبت می‌توانید با شماره های 02166533245 و ۰۹۳۷۳۶۷۶۶۸۶  تماس حاصل نمایید.

[/alert]

فهرست مطالب

انواع قفل کردن زانو


قفل کردن زانو دو نوع عمومی دارد. یک نوع از قفل شدگی که در آن زانو به دلایل مکانیکی از حرکت باز می‌ایستد (قفل شدگی واقعی) و نوع دیگر قفل کردن زانو به دلیل وجود درد زیاد ایجاد می‌شود به طوری که شدت درد به فرد اجازه حرکت زانو را نمی‌دهد (قفل شدگی کاذب). قفل کردن واقعی به ندرت اتفاق می افتد.

عوامل مکانیکی که باعث قفل کردن زانو می‌شوند (قفل شدگی واقعی)

  • قسمتی از استخوان یا غضروف به صورت فیزیکی در مفصل زانو گیر کرده باشد و موجب قفل کردن زانو شود.
  • باکت هندل یا پارگی مینیسک یکی از دلایل محدود شدن حرکتی مفصل زانو است که باعث قفل کردن زانو می‌شود. شکستگی استخوان‌های تیبیا یا فیبولا می‌تواند باعث قفل شدگی زانو یا قفل شدن مفصل زانو شود.
  • عوارض پس از عمل: عوارضی که پس از عمل جراحی ممکن است به وجود آید می‌تواند باعث قفل کردن زانو شود. برخی مواقع با وجود رضایت بخش بودن نتیجه عمل جراحی، بازسازی رباط متقاطع قدامی باعث قفل شدن زانو می‌شود.
  • استئوآرتریت: قفل شدن مفصل زانو در افرادی که به آتروز مبتلا هستند بسیار دردناک است و باعث ایجاد محدودیت‌های حرکتی در مفصل زانوی این افراد می‌شود. آرتروز و فرایند طبیعی پیری می‌تواند باعث قفل کردن زانو شود. به مرور زمان، غضروفی که اطراف استخوان را در زانو پوشانده است فرسوده شده و می‌شکند.
  • پارگی و آسیب دیدگی رباط‌های زانو یکی از دلایل قفل کردن زانو است. پارگی رباط‌ها باعث بی ثبات شدن زانو شده و آن را از کار می‌اندازد و عارضه‌ای است که در برخی موارد به عنوان عامل گمراه کننده قفل کردن زانو شناخته می‌شود. درد زانو در هنگام حرکت و تحمل وزن بدن شدیدتر می‌شود.
  • رها شدن قسمتی از بافت می‌تواند باعث قفل کردن زانو یا قفل شدن مفصل زانو شود، وقتی که قسمتی از بافت از غضروف جدا شده و داخل مفصل آزاد می‌شود باعث ایجاد درد شدیدی در مفصل زانو می‌شود.
  • التهاب مفصل زانو باعث ایجاد تورم در مفصل می‌شود. تورم و آماس مفصل زانو توان حرکتی زانو را محدود کرده و باعث ایجاد درد و گرفتگی عضلات و در نهایت قفل کردن زانو می‌شود.
  • دررفتگی کشکک زانو یکی از دلایل ایجاد کننده محدودیت حرکتی در مفصل زانو است و در هنگام حرکت دادن زانو باعث ایجاد درد شدید و در نهایت قفل کردن زانو می‌شود.
  • پارگی پلیکای مدیوپاتلار باعث آسیب مکانیکی پلیکا در مفصل زانو می‌شود. این عارضه باعث ایجاد درد شدید و محدودیت حرکتی در مفصل زانو و در نتیجه قفل کردن زانو می‌شود.
  • استئوکوندریت دیسکان، در این بیماری غضروف مفصل زانو به طور کلی جدا شده و قسمتی از استخوان در مفصل رها می‌شود. این عارضه باعث ایجاد محدودیت حرکتی و درد شدید در مفصل زانو و در نهایت قفل شدن زانو می‌شود.

لیست آزمایش‌های تشخیصی برای قفل کردن زانو


لیست آزمایش‌هایی که برای تشخیص قفل شدن زانو در منابع مختلف ارائه شده عبارتند از:

  • معاینات فیزیکی
    • بررسی زانوی بیمار در هنگام راه رفتن، ایستادن و دراز کشیدن
    • آزمایش‌های سیستماتیک روی زانوی قفل شده برای شناسایی علائم تورم، بد شکلی، التهاب، اختلال بی ثباتی و ناپایداری و دامنه حرکتی کاهش یافته
  • آزمایش‌های رادیولوژیکی
    • عکس برداری از زانو به وسیله‌ام آر آی
    • ام آر آی ممکن است برای تشخیص پارگی مینیسک یا بیماری‌های دیگر به کار برده شود.
  • شاید به تشخیص متخصص ارتوپدی انجام آزمایش‌های آرتروسکوپی مورد نیاز باشد

قفل کردن زانو: تشخیص‌های نادرست

گرفتگی عضلات پا در شب یک نشانه کلاسیک است. علامت گرفتگی عضلات پا به خصوص در هنگام شب یک اشتباه قدیمی از دیابت‌های تشخیص داده نشده است. البته می‌تواند دلایل متعدد دیگری نیز وجود داشته باشد.

درمان‌های امکان پذیر


 تعدادی از روش های درمان قفل کردن مفصل زانو در ادامه آورده شده است:

پدهای گرمایی

استفاده از پدهای گرمایی روی زانو می‌تواند به کاهش خشک شدگی و درمان قفل کردن زانو کمک کند. اگر آن را روی دمای پایین تنظیم کرده و روی زانوی قفل شده برای مدت 10 تا 20 دقیقه قرار دهید احساس بهتری خواهید داشت.

داروهای ضد درد

داروهای ضد درد مخصوصی برای رهایی از درد و تورم ناشی از قفل کردن زانو وجود دارد که پزشک می‌تواند برای شما تجویز نماید. اگر درد و تورم بسیار شدید باشد پزشک ممکن است انجام عمل جراحی برای ترمیم زانو را به شما پیشنهاد دهد.

زانوبند طبی

زانوبند طبی با کمک به ثبات و پایداری زانو، باعث کاهش درد ناشی از قفل شدگی آن می‌شود. زانوبند علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا زانوی شما باثبات‌تر شود آن را گرم‌تر هم نگه می‌دارد. با پزشک خود در مورد انتخاب یک زانوبند مناسب مشورت کنید.

8

درمان فیزیکی

فیزیوتراپیست درد و التهاب را با استفاده از یخ، تحریک الکتریکی (الکتروتراپی) و استراحت دادن به پا با بالا نگه داشتن آن درمان می‌کند.

طب سوزنی

در طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های کوچک نواحی خاصی از بدن تحریک می‌شود تا درد کاهش یافته یا قسمتی از بدن به طور موقت بی‌حس شود.

9

مگنت تراپی

مگنت تراپی یک روش درمانی بدون درد است که در این روش درمانی در یک میدان الکترومغناطیسی، سیگنال‌های الکتریکی روی زانو ارسال می‌شود .

10

ورزش درمانی

ورزش‌های زانو کمک می‌کند تا دامنه حرکتی عادی مفاصل و ماهیچه‌های زانو باز گردانده شود. ورزش‌هایی برای افزایش دامنه حرکتی و تقویت زانو به صورت تدریجی اضافه شده و افزایش می‌یابد.

ورزش 1: حالت دراز کشیده به پهلو

به پهلو دراز کشیده و زانو را جلوی خود را کمی خم کنید. پای بالایی خود آر از ناحیه سرین بچرخانید. قسمت بالایی بدن خود را حرکت ندهید و انگشتان پای خود را فشار ندهید.

11

ورزش 2: ابداکشن ران (side-lying hip abduction)

به پهلو دراز بکشید و بدن خود را به صورت مستقیم و کشیده نگه دارید. پای بالایی را تا حدی که می‌توانید بالا ببرید. همانند تمرین قبلی قسمت فوقانی بدن خود را در هنگام انجام این تمرین حرکت ندهید.

12

ورزش 3: پل زدن با ماهیچه سرینی (Glute Bridge)

به پشت دراز بکشید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید به‌طوری‌که زانوهای شما زاویه 90 درجه بسازند. اکنون بدن خود را بالا کشیده و با منقبض کردن ماهیچه سرین پل بزنید. قسمت فوقانی بدن با زانوها باید یک خط مستقیم بسازد.

13

عمل جراحی

معمولاً در صورت بروز قفل شدگی واقعی زانو باید عمل جراحی انجام دهید تا قسمت شکسته شده غضروف یا استخوان از داخل مفصل زانوی شما برداشته شود، در غیر این صورت ممکن است اوضاع زانوی شما وخیم‌تر شود. در بیشتر موارد آرتروسکوپی یا لاپاروسکوپی جواب می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید.
علل و درمان قفل کردن زانو
5 از 4 رای
keyboard_arrow_up
مشاوره رایگانتماس با ما Call Now Buttonتعیین وقت