ورم مفصل زانو علامت و نشانه بیماری مرتبط با زانو و یا اختلالات دیگر است. ورم و آب آوردن زانو غالباً می‌تواند از هر قسمت از اجزای مفصل مانند رباط زانو، غشای سینوویال، بورس‌های زانو یا تجمع مایعاتی مثل خون یا چرک در زانو به وجود بیاید.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#74b2e9″]

با وجود اینکه بیشتر ورم‌های زانو به درمان فوری نیاز ندارند اما برخی از بیماری‌ها نظیر آرتریت عفونی وجود دارند که عدم درمان به موقع آنها باعث ایجاد ناتوانی‌های مادام العمر می‌شود؛ بنابراین دکتر سعیدی توصیه می‌کند که حتماً برای یافتن دلیل اصلی ورم و آب آوردن زانو و آغاز هر چه سریع‌تر فرایند درمانی برای پیشگیری از عواقب بعدی آن با یک متخصص مشورت کنید.
دکتر سعیدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و همکارانش طیف وسیعی از تمرینات ورزشی و روش‌های درمانی غیر جراحی را برای معالجه ورم و آب آوردن زانو به کار می‌گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورم و آب آوردن زانو یا تنظیم وقت مشاوره با دکتر سعیدی می توانید با شماره 02166533245 تماس حاصل فرمایید.[/alert]

آناتومی و عملکرد زانو

مفصل زانو بزرگ‌ترین مفصل در بدن انسان است؛ این مفصل پیچیده‌ترین چینش رباط‌ها را دارد که می‌تواند حرکت‌های یک یا دو وجهی پایدار را ایجاد کند. مکانیزم قفل مفصل زانو به ما کمک می‌کند که برای مدت زیادی بدون فشار به عضلات پا روی پاها بایستیم. برای درک مکانیزم قفل زانو سعی کنید در حالی که زانوی شما به صورت نیمه خم است بایستید و سپس به کمک مفصل زانو به حالت ایستاده کامل قرار گیرید. تفاوتی را که در این دو حالت احساس می‌کنید به دلیل چرخش استخوانهای مفصل زانو روی یکدیگر در قسمت انتهایی زانو است (کشش). این چرخش زانو در حالت کششی (زانوی صاف) و اینکه هیچ ماهیچه‌ای به طور دائمی برای صاف نگه داشتن زانو منقبض نمی‌شود باعث قفل زانو می‌شود.

امکان انجام حرکات پیچیده مفصل زانو به دلیل وجود غضروف کافی در این مفصل که اجازه می‌دهد حرکات به صورت روان انجام شود و ساختار رباط‌ها که قدرت انجام این حرکات را ایجاد می‌کنند، می‌باشد. مفصل زانو برای راه رفتن بسیار پر اهمیت است و هرگونه اختلال جزئی در عملکرد مفصل زانو باعث ناتوان شدن فرد در راه رفتن (لنگیدن) یا حتی صاف ایستادن خواهد شد.

دلایل ورم زانو

دلایل ورم و آب آوردن زانو می‌تواند به چند بخش تقسیم شود. یکی از این دلایل، دلایلی است که در خود مفصل زانو ایجاد می‌شود مثل آرتریت استخوان، جراحت رباط‌ها (رباط جلویی زانو یا رباط خدامی زانو)، پارگی مینیسک زانو و شکستگی. بخش دیگر دلایل مربوط به مشکلاتی است که در قسمت‌های دیگر بدن به وجود می‌آید مثل نقرس و آرتریت روماتیسمی. ورم زانو ممکن است به صورت ناگهانی ایجاد شود و یا به تدریج طی چندین ماه شکل بگیرد.

رسیدگی و تشخیص ورم و آب آوردن زانو

•  وجود ورم و آب آوردن زانو با مقایسه زانوهای فرد با یکدیگر به راحتی قابل تشخیص است البته اگر فقط یک زانو دچار ورم باشد
  •  عکس برداری به وسسیله اشعه ایکس
  •  آلتراسوند زانو که برای رد احتمال آب آوردگی زانو، همارتروز (خونریزی در مفصل زانو) یا پلورال مفصل زانو بسیار مهم است
  •  ام آر آی

درمان ورم زانو

در واقع درمان آب آوردن زانو و ورم آن به دلیل ایجاد تورم بستگی دارد بنابراین شناخت و تشخیص اولیه دقیق و صحیح اولین گام درمان ورم زانو است. براساس تجربیات دکتر سعیدی شایع‌ترین آسیب‌های زانو عبارتند از جراحات رباط‌ها، استخوان‌ها یا پارگی مینیسک و استفاده بیش از حد از زانو. معمول‌ترین بیماری‌ها که باعث ایجاد عفونت در زانو می‌شوند نیز عبارتند از نقرس، آرتریت و تومور

دارو درمانی برای معالجه ورم زانو

پزشک متخصص در اولین مرحله عمل با استفاده از روش‌های تزریقی آب و مایعات جمع شده داخل زانو را تخلیه می‌کند. بیماری‌های مزمن نظیر آرتریت روماتیسمی زانو، آرتریت پسوریاسیس یا نقرس به داروهای ضد التهابی برای درمان بلندمدت نیاز دارند. در صورت بروز عفونت پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز نماید. عفونت مانع انجام ماساژ است بنابراین تا برطرف شدن کامل عفونت از ماساژ دادن زانو خودداری کنید. استفاده از داروهای مسکن یا کورتیکواستروئیدها برای آرتریرت های استخوانی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. همچنین برای آرتریت استخوانی بعضاً گلوکزامین هم تجویز می‌شود.

اقدامات درمانی RICE برای معالجه ورم زانو

استراحت (REST): به زانو استراحت بدهید و از قرار دادن وزن روی آن در حد امکان اجتناب کنید. در صورت نیاز به حرکت و راه رفتن از عصای کمکی برای کاهش بار روزی زانو استفاده کنید.

یخ (ICE): برای کاهش درد و تورم روزانه دو تا سه مرتبه کیسه یخ روی زانوهای خود قرار دهید. همیشه برای محافطت از پوست بین زانو و کیسه یخ از یک حوله یا پارچه استفاده کنید. هرگز از گرما یا کمپرس آب گرم برای ورم و آب آوردن زانو استفاده نکنید زیرا گرما و حرارت باعث افزایش ورم و آب آوردن زانو می‌شود.

فشرده سازی (COMPRESSION): از یک آتل زانو یا بانداژ الاستیکی برای حفاظت از زانو و محکم نگه داشتن آن استفاده کنید. با انجام این کار تجمع مایعات و تورم زانو را کاهش می‌یابد
بالا نگه داشتن زانو (ELEVATTE): تاآنجا که امکان دارد زانوهای خود را بالا نگه دارید. با قرار دادن یک پشتی زیر پای خود سعی کنید زانو را در سطحی بالاتر از قلب نگه دارید. با این کار کمک خواهید کرد تا مایعات اضافی جمع شده در اطراف مفصل زانو سریع‌تر تخلیه شود.

اوزون تراپی برای درمان ورم زانو

با کمک اوزون تراپی اکسیژن مستقیماً به محل درمان ارسال می‌شود. در این روش درمانی کم تهاجمی قدرت احیا کنندگی و ضدالتهابی اوزون مستقیماً روی مفصل زانو اعمال شده و زمانی مفید است که علت تجمع آب در زانو یا آب آورن زانو، آرتریت باشد. اوزون باعث کاهش درد و احیا بافت حتی در بیمارانی که مفصل آنها به طور جدی آسیب دیده است می‌شود. اوزون با فعال کردن سلول‌های بنیادی که قدرت‌ترمیم کنندگی و بازسازی سلول‌های آسیب دیده را دارند عمل می‌کند. اوزون همچنین سیستم آنتی اکسیدان طبیعی شما را برای کنترل رادیکال‌های آزاد فعال می‌کند و سلول‌های آسیب دیده از تورم‌های مزمن که ایجاد درد می‌کنند ترمیم می‌شوند.

درمان ورم زانو به وسیله تی ان اس

تحریک الکتریکی جلدی (تی ان اس) یک روش الکتریکی کاهش دهنده درد به وسیله تأثیر بر اعصاب و حذف فشار از روی اعصاب است. این روش درمانی درمواقعی که علت ورم و آب آوردن زانو آرتریت استخوانی باشد بهتر جواب می‌دهد. این روش در فرکانس بالا (بیش از 50) با شدت زیر انقباض موتور و در فرکانس پایین (کمتر از 50) با شدتی که انقباض موتور ایجاد می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماساژ درمانی برای معالجه ورم زانو

پزشک متخصص ممکن است برای شما ماساژ درمانی را توصیه کند. استفاده از ماساژ ملایم در صورتی که منع استفاده‌ای برای آن وجود نداشته باشد برای کاهش ورم و آب آوردن زانو مفید است. پزشک متخصص با فشار و حرکت دورانی آرام پوست، برای کشش بافت‌های همبند و بسیاری از عروق لنفاوی که در زیر پوست قرا دارند شروع می‌کند. سپس تا زمانی که پوست به راحتی نرم‌تر، گرم‌تر و کشیده‌تر شود ادامه می‌دهد. او با دست، ضربات مداوم و متناوبی به مفصل زانو و در جایی که گره‌های لنفاوی وجود دارد می زند. ضربه زدن با دست به این روش، ورم و آب آوردن زانو را کاهش خواهد داد.

لیزر درمانی برای معالجه ورم زانو

درمان ورم و آب آوردن زانو به کمک لیزر با روشی که ترکیبی از نور لیزر (650 نانومتر) نور، LED (630 نانومتر) و لرزشی که زانو و حفره‌های مفصلی آن را ماساژ می‌دهد، انجام می‌شود. با این روش میکروسیرکولاسیون و متابولیسم در ناحیه مورد درمان بهبود یافته و باعث افزایش خونرسانی به بافت‌ها می‌شود. به علاوه با این روش استحکام کششی بافت‌ها بالاتر رفته، ورم و آب آوردن زانو کمتر شده، ورم و چوب شدگی مفصل کاهش می‌یابد و درد از بین می‌رود.

پیشگیری از ورم زانو

اقدامات پیشگیری عمومی مانند استفاده از وسایل حفاظتی زانو در هنگام ورزش، سبک زندگی فعال و با تحرک و کاهش وزن (در صورت لزوم) می‌تواند باعث پیشگیری از بسیار از اختلالات که باعث ورم و آب آوردن زانو می‌شود، گردد.

درمان ورم و آب آوردن زانو بدون جراحی