k

افراد بیمار اغلب به دنبال بهترین، بی‌خطرترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های درمان برای مشکل درد زانو هستند. در این شرایط ممکن است اکثر آنها با مزایای استفاده از طب سوزنی برای درمان درد زانو آشنا نباشند. بر این اساس در مطلب حاضر سعی شده درمان با طب سوزنی تشریح شده و توانایی آن برای رفع بخش گسترده‌ای از مشکلات مربوط به درد زانو بررسی گردد.

با توجه به اینکه مجموعه‌ای از عوامل مختلف می‌توانند باعث ایجاد درد زانو شوند، دکتر سعیدی اعتقاد دارد تشخیص دقیق این دلایل عامل کلیدی در تسکین درد با استفاده از طب سوزنی می‌باشد. استفاده از طب سوزنی برای نقاط مختلف بدن امکان‌پذیر است و به همین دلیل به منظور تعیین نقاط مناسب برای درمان با این روش، لازم است وضعیت بیمار بطور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در این حالت روش درمان و طول مدت آن بر اساس شرایط منحصر به فرد بیمار تعیین می‌شود.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمان در کشور چین است که دارای سابقه 2500 ساله می‌باشد. تئوری عمومی طب سوزنی بر اساس منطقی است که بیان می‌کند جریان انرژی (انرژی چی یا Qi) در بدن انسان دارای یک الگوی مشخص است که این الگو در حفظ سلامت بدن نقش موثر دارد. به این ترتیب بیان می‌شود نحوه جریان انرژی در بدن با موارد ابتلا به بیماری ارتباط دارد. در نتیجه، طب سوزنی از نظر تئوری می‌تواند عدم توازن در جریان انرژی را در نقاط مشخص نزدیک پوست اصلاح کند.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار باریک هستند و به همین خاطر اکثر افراد در هنگام استفاده از این سوزن‌ها دردی احساس نکرده یا احتمالاً درد آنها بسیار کم است. این افراد اغلب پس از درمان احساس پر انرژی و ریلکس شدن خواهند داشت. به هر حال، این سوزن‌ها می‌توانند ناراحتی موقت در نواحی تحت درمان برای فرد ایجاد کنند.

کدام یک از انواع مختلف درد زانو را می‌توان با طب سوزنی درمان کرد؟

آسیب‌دیدگی‌های رباط زانو

رباط‌های داخل کپسولی اصلی در ناحیه زانو عبارت از رباط‌های صلیبی خلفی و قدامی هستند.

آرتروز زانو

دو نوع اصلی آرتروز زانو در افراد قابل مشاهده است. استئو‌آرتریت زمانی ایجاد می‌شود که غضروف انتهای استخوان‌ها دچار فرسایش شده و به این ترتیب استخوان‌ها به یکدیگر ساییده شوند. آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصل زانو در نتیجه یک بیماری مزمن سیستم ایمنی ایجاد می‌شود که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله می‌کند.

بورسیت زانو

کیسه‌های حاوی مایع به نام بورس (bursa) بالش نرم برای حرکت مفصل ایجاد می‌کنند. به این ترتیب مشکل بورسیت زمانی ایجاد می‌شود که این کیسه‌ها ملتهب شوند.

سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم درد پاتلوفمورال یا زانوی دوندگان در نتیجه سایش پشت استخوان کشکک (پاتلا) به استخوان ران (فیمور) ایجاد می‌شود.

نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو (CMP) با ایجاد درد در ناحیه جلو و داخل زانو برای فرد بیمار همراه است.

زانوی پرش کنندگان (تاندونیت کشکک)

تاندون کشکک سر این استخوان را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. هنگامی که این تاندون دچار التهاب و آسیب شود، در نتیجه آن بیمار با درد مواجه خواهد شد.

سندرم ازگود اشلاتر

سندرم ازگود اشلاتر در بین کودکان در سنین رشد و به خصوص کودکانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، مشاهده می‌شود. این شرایط می‌تواند بر شرایط رشد انتهای استخوان پا تاثیر منفی داشته باشد.

بیمار گاهی حتی پس از متوقف شدن رشد نیز از درد زیر زانو رنج می‌برد. علت استمرار درد این است که هنگام جایگزینی غضروف یا استخوان زانو قطعه‌ای استخوان باقی می‌ماند. این تکه استخوان اضافه زانو که در پی‌آمد بیماری ازگود اشلاتر بهبود نیافته در تاندون کشکک زانو باقی می‌ماند، عضله را تحریک می‌کند.

علائم مشکلات زانو چه هستند؟

چگونه می‌توان درد زانو را تشخیص داد؟

برای تشخیص درد زانو از روش‌های زیر می‌توان استفاده کرد:

• بررسی سوابق پزشکی بیمار
  • معاینه فیزیکی با تمرکز بر وضعیت زانو و عملکرد آن
  • عکس‌برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی، امواج مافوق صوت، یا سی‌تی‌اسکن

چگونه می‌توان درد زانو را با طب سوزنی درمان کرد؟

برای درمان درد زانو عمدتاً از طب سوزنی و ماساژ‌درمانی استفاده می‌شود. طب سوزنی و ماساژ می‌توانند به اصلاح انسداد و عدم توازن انرژی چی در بدن کمک کنند. برای درمان درد زانو با طب سوزنی، در این مطب ترکیبی از نقاط موضعی و عمیق برای رفع انسداد، ریلکس کردن عضلات و نیز بهبود فرآیند چرخش خون در ناحیه آسیب دیده مورد توجه قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، در این روش از طب سوزنی در نواحی نزدیک زانو یا خود زانو و نیز در سایر نقاط پا به همراه سایر نقاط آسیب‌دیده استفاده می‌شود. علاوه بر این معمولاً از ماساژ تویینا (tuina massage)، ماکسیباسشن (moxibustion) و نیز بادکش برای درمان درد استفاده می‌شود. در بعضی موارد، می‌توان از تزریق داروهای استروئید برای کاهش درد بیمار استفاده کرد. گاهی اوقات به بیمار توصیه می‌شود از اوزون‌درمانی برای افزایش فرآیند چرخش خون به زانو و تسریع فرآیند بهبود بیماری استفاده کند. علاوه بر این معمولاً به بیمار توصیه می‌شود از انواع مختلف روش‌های الکترو‌درمانی همچون تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) یا مگنت‌تراپی برای کاهش فشار به محل دچار درد استفاده نماید. به هر حال تجویز استفاده از این روش‌ها بطور کامل به تشخیص علت درد بر اساس تئوری طب سوزنی بستگی دارد.

روش درمان

برای این درمان لازم است بیمار بر روی تخت دراز بکشد. فرآیند درمان با طب سوزنی به شرح زیر می‌باشد:

• وارد کردن سوزن به بدن. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار باریک هستند و به همین خاطر وارد کردن آنها به بدن معمولاً ناراحتی ناچیز برای بیمار ایجاد می‌کند. در این شرایط معمولاً بین 5 تا 20 سوزن به نواحی تحت درمان وارد می‌شود. با رسیدن سوزن به عمق مورد نظر، ممکن است فرد به مقدار کم احساس ناراحتی کند.
  • دستکاری سوزن. فرد معالج ممکن است از حرکت آرام یا چرخش سوزن‌ها پس از وارد کردن آنها به بدن استفاده کرده یا از گرما یا پالس‌های الکتریکی خفیف در محل ورود سوزن‌ها به بدن استفاده نماید.
  • خارج کردن سوزن از بدن. در اکثر موارد، سوزن‌ها برای مدت 10 تا 20 دقیقه در حالتی که بیمار دراز کشیده و در حالت ریلکس قرار دارد، در بدن باقی می‌مانند. معمولاً خارج کردن سوزن‌ها از بدن برای بیمار درد به همراه ندارد.

نتایج درمان

تشخیص مزایای ناشی از طب سوزنی گاهی اوقات دشوار است، اما بسیاری افراد پس از درمان با توجه به کنترل مجموعه مختلفی از علائم بیماری، استفاده از آن را مفید می‌دانند. به هر حال، مطالعات متعدد نشان می‌دهند استفاده از برخی روش‌های غیر واقعی درمان شبیه به طب سوزنی دارای عملکرد مشابه طب سوزنی واقعی بوده است. علاوه بر این نتایج بررسی‌ها نشان دهنده سودمندی این درمان برای افرادی است که به نتایج حاصل از آن اعتقاد داشته‌اند.

با توجه به اینکه طب سوزنی عوارض جانبی محدود دارد، در صورتی که نتوانستید با استفاده از سایر روش‌ها درد زانوی خود را کنترل کنید، طب سوزنی ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی چیست؟

هر چند طب سوزنی معمولاً ایمن است و مشکلات جدی در ارتباط با آن در موارد نادر مشاهده می‌شود، با این وجود این روش دارای خطرات خاص خود می‌باشد. در واقع در صورتی‌که سوزن‌های مورد استفاده برای این درمان به خوبی استریل نشده باشند، همواره امکان ایجاد عفونت به خاطر آنها وجود دارد. به این ترتیب لازم است مطمئن شوید برای درمان از سوزن‌های استریل استفاده شده و پس از تکمیل درمان این سوزن‌ها دور انداخته شوند. به منظور اجتناب از این شرایط لازم است این سوزن‌ها در محل‌های ایمن و مطمئن نگهداری شوند.

چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟

افراد مبتلا به مشکلات خاص در ارتباط با خون‌ریزی یا افرادی که خون آنها رقیق است، ممکن است در نتیجه استفاده از طب سوزنی با ریسک خونریزی مواجه شوند. تحریک الکتریکی سوزن‌ها در این درمان می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای افرادی شود که از دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب یا سایر ابزارهای الکتریکی درمانی استفاده می‌کنند. زنان باردار قبل از استفاده از طب سوزنی باید با پزشک معالج خود صحبت کنند. توجه داشته باشید در هیچ شرایطی نباید به روش‌های درمان معمول بی توجهی شده و فقط از طب سوزنی برای درمان بیماری و کاهش درد استفاده شود.

هزینه درمان با روش طب سوزنی چقدر است؟

امروزه برخی از موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه بخشی از هزینه طب سوزنی را پوشش می‌دهند. به این ترتیب در صورت پوشش این هزینه‌ها صورتحساب درمان برای موسسه بیمه کننده ارسال شده و شما می‌توانید باقیمانده مبلغ درمان را پرداخت کنید. به هر حال هزینه طب سوزنی به عوامل مختلف همچون تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بستگی دارد.

فواید طب سوزنی در درمان مشکلات زانو